ואיפה המפעיל?…
מותג הטרקטורים והמיכון החקלאי הגרמני פנד (Fendt) פחות מוכר בארץ, אך באירופה, ובגרמניה בפרט, מדובר במותג שנחשב במובנים רבים ל"מרצדס שבין הטרקטורים". היצרן הגרמני הוותיק (קיים מסוף שנות ה-30') שייך מאז 1997 לקונצרן האמריקאי AGCO אך במובנים רבים שימר את ייחודו ואיכות מוצריו ולא הפך לעוד אחד מהארסנל, רק בחליפה שונה (ראו כדוגמא את למבורגיני, סאמה, דויץ-פאהר והורלימן שלמעשה כולם הנם אותם הכלים מתחת לפח). פנד לא רק ידועים באיכות הייצור והבניה של הכלים שלהם, אלא גם – ובעיקר – הודות למובילות הטכנולוגית אותה משמרת החברה מזה זמן רב. אין ספק שלחידוש האחרון של היצרן – מערכת ה- Fendt Guide Connect – עוד נשמע רבות, וללא ספק מדובר במהפיכה שרק ימים יגידו עד כמה תשפיע על עולם העיבודים כפי שהוא מוכר לנו. רוב השימוש באלקטרוניקה ומחשוב בטרקטורים נעשה על מנת ליעל את פעולת המכונה ולהוריד מהמפעיל משימות, לטובת משימות אחרות. מערכות מעקב אחר מסלול או קו עיבוד אינן דבר חדש וברוב הכלים המשמשים לעיבודים מדובר בסטנדרט. מדובר בשילוב בין מערכות התמצאות במרחב (ראדאר, GPS וכיו"ב) המשולבות במערכת ההיגוי ולמעשה מאפשרות היגוי ותיקון היגוי אוטומטיים, לפי דרישה. המשמעות היא כמובן היכולת לעבוד מדויק, יעיל ומהר יותר – ומבלי הצורך לסמוך על מיומנותו בלבד של המפעיל. מהנדסי פנד לקחו את הטכנולוגיה הבסיסית הזו, שכבר קיימת כאמור, והרחיבו על בסיסה את פעולתה עד לכדי הפעל טרקטור באופן מלא – ללא מפעיל!… מערכת ה- Fendt Guide Connect מתבססת על מיקום הטרקטור המדוייק באמצעות GPS ומשלבת בין מערכות ההפעלה של שני טרקטורים על מנת שיבצעו את אותן הפעולות. זאת אומרת: מפעיל אחד בטרקטור אחד "גורר בעקבותיו" טרקטור שני, זהה, המבצע את אותן הפעולות בדיוק – רק עם תא מפעיל ריק… זה הרבה יותר מסובך מכפי שזה נשמע, שכן המערכת צריכה להבחין בין שני הכלים, בפערים ובמרחקים שביניהם, בעת פניה – יש צורך בפעולה מאוחרת יותר של הטרקטור הנמצא בדירוג מאחור וכמובן – התחשבות בתנאי קרקע, דחיסות, לחות, החלקה ועוד, תנאים שיכולים להשתנות במרחק שורה בין כלי לכלי. זאת אומרת – המערכת יודעת לסנכרן לא רק בין שני הכלים, אלא גם לדאוג שהכלי העוקב יתקן מעצמו תנאי עבודה משתנים. המערכת כפי שנחשפה מאפשרת למפעיל להחליט איזה מהכלים הוא המוביל – וזה יכול להיות גם הכלי הלא מאויש – וניתן בכל שלב לנתק את המערכת ולהישאר עם שני טרקטורים רגילים. המפעיל יכול גם לקבוע בתחילת העבודה, או בכל שלב, את המרחק בין הכלים, כאשר מחשב המסונכרן בין שני הכלים מחשב בכל רגע נתון את המרחק ביניהם, ואת מיקומו של כל כלי במרחב באמצעות מערכת ה-GPS. ברגע שהמרחקים כוילו – דואגת המערכת לחפיפה מדויקת בין שני הכלים ומתקנת בכל עת על פי הצורך. ניתן גם, בהתאם לסוג העבודה, לכייל את המערכת כך שהכלי העוקב ינוע בדיוק על עקבות הכלי המוביל. לצד כל הנתונים אודות הכלי בו יושב המפעיל (המוביל) מועברים גם כל הנתונים המקבילים של הכלי העוקב אל מול פני המפעיל, דוגמת מצב הדלק, סל"ד, החלקה, מהירות וכיו"ב.
בשלב זה נמצאים בפנד בסיומם של הניסויים המעשיים הראשוניים, אותו הגדירו כמוצלח ביותר. אבל, המשמעויות לעתיד לבוא מרחיקות לכת; מעבר לחיסכון במפעיל, ניתן למעשה לבצע עיבודים כפולים בפעם אחת – מעבר להכפלת הספק העבודה בזמן נתון. זאת אומרת – כלי ראשון מבצע עיבוד מסוים, והכלי שבעקבותיו מבצע עיבוד משלים או את השלב הבא בעיבוד – עם ציוד נגרר שונה. אין ספק שהוספת כלים נוספים למערך יכולה להפוך את עיבודי השטחים הגדולים – למשל בצפון אמריקה וגם באירופה – למשהו שונה מהמוכר כיום. בשלב כה מוקדם של פיתוח עוד אין הערכות לגבי עלויות, אך אלו, יש לשער, תהיינה אטרקטיביות מספיק, לבטח ביחס לעלות מפעיל נוסף, שכן מדובר בסופו של דבר במערכת שרובה ממוחשבת. אנו נמשיך לעדכן אודות התפתחות המערכת ברגע שבפנד ישחררו מידע נוסף.
עוד על פנד: הואריו 500 החדש