מיוחד: כשהגודל קובע; טרקטורי העיבוד הגדולים בעולם
כמעט כל יצרן טרקטורים גדול – אך לא רק – מציע דגם או אף סדרה של כלי עיבודים גדולים, כבדים וחזקים. מדובר בטרקטורים שלא מתעסקים ב'קטנות', הגדולים בהיצע אותו היצרן, לא פעם אדירי ממדים ולפעמים הם כה גבוהים – שתתקשו לראות את הנעשה שם למטה, תחת גלגלי הענק. מפלצות אלו מצוידות במנועי ענק, המון כוחות סוס, מומנט עוקר סלעים ויכולות עיבוד שטחים עצומים בזמן כה קצר, שעד לפני כמה עשורים היו נחשבים דמיוניים. כמובן, כפועל יוצא מכל אלו, אלו על פי רוב מכונות היי-טק מתקדמות ועתירות מחשוב, שכן כדאי מאוד שכל עשרות טונות הפלדה האלו תהיינה ניתנות לשליטה…
לפניכם, אם כן, רשימת הטרקטורים הגדולים ביותר בייצור סדרתי, המעודכנת לשנת 2013. ריכזנו רק את הדגמים הנמצאים כיום בייצור סדרתי והמוצעים כדגמי 2013. חלק מהכלים עצומים, חלק "סתם ענקיים" – תלוי ביצרן. אבל, זו רשימת הכלים הגדולים ביותר בכלל, ורשימת הכלים הגדולים ביותר של כל יצרן בנפרד. סדר ההופעה הוא לפי ה-א'-ב' העברי. תיהנו!
ג'ון דיר 8R/8RT
סדרה 8R (או 8RT על זחלים) היא סדרת הטרקטורים ה"סטנדרטיים" הגדולים ביותר של ג'ון דיר. "סטנדרטיים" פירושו גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים, להבדיל מ'גוררי הענק' הפרקיים. רבים מחשיבים דגמי סדרה זו, למרות הפופולאריות הרבה שלהם ומגוון הדגמים, כטרקטורים המתקדמים והמשוכללים בעולם. המפרט בהחלט מחזק טענה זו, כאשר בין שלל האבזורים והתכונות נמצא כאן שפע מסכי מולטימדיה, בולמי אוויר, מחשוב כל דבר שיעלה בדעתכם והספקים של עד 380 כ"ס. הצלחת סדרת הצ'לנג'ר של AGCO הביאה את היצרן הירוק להציע גרסאות משלו הנשענות על זחלי גומי, המתבססות על דגמי ה-8R והמכונות 8RT.
ג'ון דיר 9560R/9560RT
סדרה 9R היא כנופיית 'מלאכי הגיהנום' במשקל כבד של ג'ון דיר. אלו המפלצות שנועדו לעבד שטחים עצומים בצפון אמריקה (אך גם באירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה ועוד) וכל ייעודם הוא לגרור מפלצות עיבודים אדירות ממדים לא פחות במהירות הגבוהה ביותר תוך צריכת דלק מינימאלית. ה-9560R הוא החזק בהיצע ומונע על ידי יחידת כוח בנפח 13.5 ליטר מתוצרת ג'ון דיר, המציעה 560 כ"ס. המשקל מוכן לעבודה עומד על 27.2 טון, המשאבה ההידראולית מייצרת לחץ ענוג של עד 295 ליטר לדקה, הזרועות האחוריות מסוגלות להרים עד 9.1 טון כסטנדט ויכולת הגרירה המרבית עומדת על משהו כמו "הר קטן". אה, כן, למי שממש צריך – המוטציה הזו מוצעת גם נשענת על זחלי גומי ובכך זהו הטרקטור החקלאי הגדול והכבד בעולם הנע על זחלי גומי. למעט מערכת הזחלים מדובר בזהות מכאנית לדגמי ה-9R ה'רגילים'.
ג'יי.סי.בי. פאסטראק 8310
יצרן הצמ"ה והמיכון החקלאי הבריטי המצליח JCB פרץ אל תחום הטרקטורים לחקלאות עם סדרת ה'פאסטראק' הייחודית שלו – טרקטורים בעלי 4 גלגלים זהים בגודלם שהציעו מהירויות נסיעה של 65 קמ"ש תחילה, עד ל-80 קמ"ש בכמה גרסאות כיום. פסגת ההיצע כיום היא גרסת ה-8310 בסדרת הפאסטראק, הבנויה דווקא כטרקטור קונבנציונאלי, עם גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים. ב-JCB מגדירים דגם זה כ"בטוח והנוח בעולם" בין היתר הודות לבולמי זעזועים בכל ארבעת הגלגלים (היחיד בעולם) ותא מפעיל מתקדם ומרווח. מנוע 8.4 ליטר מציע כאן 306 כ"ס, די למהירות מרבית של 70 קמ"ש.
דויץ פאהר Agrotron X 720
האגרוטרון X 720 הוא הגדול בהיצע הטרקטורים של דויץ-פאהר הגרמני, כיום חלק מקונצרן סאמה-דויץ-פאהר. 275 כ"ס אותם הוא מציע אמורים לכסות כל דרישה מצד חקלאי אירופה.
סדרה 7 TTV היא החדשה ביותר בהיצע דויץ-פאהר אך לא החזקה ביותר; עדיין, עם הספק נאה של 263 כ"ס נחשב ה-7250 החזק שבסדרה לאחד החזקים שבטרקטורים אותם מציע השוק האירופאי. הכוח מגיע ממנוע דויץ קטן יחסית – 6.1 ליטר – העומד בתקני פליטת המזהמים המחמירים ביותר כיום והמצויד בטכנולוגיה המתקדמת בתחום.
וואלטרה S353
פינלנד, ארץ 1,000 האגמים (למעשה, יש בה 309 אגמים בשטח של למעלה מ-10 קמ"ר ו…כמעט 188,000 (!!) אגמונים בשטח מעל חצי דונם…) היא מולדתה של וואלטרה (Valtra), מיצרניות הטרקטורים האיכותיים בעולם. סדרה S שלה היא הסדרה הגדולה, כאשר ה-S353 הוא פסגת ההיצע – והשרירים – עם הספק של 370 כ"ס ומומנט מרבי של 157 קג"מ.
היצירות השמנמנות מבית וורסטיל הקנדית מיוצרות בוויניפג. היצרן מציע מאז 1966 טרקטורים פריקים עם 4 גלגלים זהים בגודלם. לדגם ה-305 המצולם כאן, עם סט צמיגים כפולים, מנוע עם למעלה מ-1,000 קג"מ בכדי שניתן יהיה לגרור מחרשות, דיסקוסים ומזרעות בגדלים התואמים את שטחי הענק בצפון אמריקה. הוא למעשה ה"קטן והחלש" מבין כל הכלים המוצעים כיום על ידי וורסטיל
סדרה 4WD היא החדשה והמתקדמת ביותר של וורסטיל כיום, למרות שאינה כוללת את הדגם החזק בהיצע. ל-4WD 550 מנוע קאמינס בנפח 11.9 ליטר המוצע בטווחי הספק של 350 עד 550 כ"ס
עשרים ואחת (21) טון שוקל הכלי הכי כבד, גדול וחזק מבית וורסטיל – ה-HHT 575 – כבסיס, ללא גלגלים כפולים או כל תוספת אחרת. מדובר בגדול שבסדרת ה-HHT הכוללת כלים בטווחי ההספק של 475 עד 575 כ"ס. נפח מיכל הדלק בדגמים אלו הוא 1,325 ליטר…
למבורגיני R8
למכוניות האקזוטיות למבורגיני ולטרקטורים המפורסמים באותו השם אותו המוצא, אבל בכך מסתכם הדמיון; פרוצ'יו למבורגיני ייצר טרקטורים שנים רבות לפני שנכנס אל תחום המכוניות האקזוטיות, ושני המותגים כבר מזמן לא בידיו. מפעל המכוניות של למבורגיני שייך כיום לאודי מבית פולקסווגן, בעוד שיצרנית הטרקטורים למבורגיני שייכת לקונצרן סאמה-דויץ-פאהר. אם אודי עוד נותנת יד פחות או יותר חופשית לחברה-הבת האקזוטית שלה, בתכנון, בעיצוב וברוח המותג, הרי שגורל מותג הטרקטורים למבורגיני פחות שפר עליו, וכיום מדובר בדופליקט של מוצרים נוספים בקונצרן, המוצעים בשינויים עיצוב וצביעה, אך עם אותה הטכנולוגיה גם בשמות 'סאמה', 'דויץ-פאהר' ו'הורלימן'. למבורגיני בכל זאת נחשבים לקצת יותר "אקזוטיים" וטיפה יותר "מעוצבים" בסאמה-דויץ-פאהר; לא מזמן הושק הלמבורגיני נייטרו הייחודי בקול תרועה רמה. הגדול והחזק בהיצע למבורגיני כיום הוא ה-R8; כ-270 כ"ס, 10.5 טון משקל עצמי והתבססות מכאנית "כבדה" על הדויץ-פאהר אגרוטרון X720. הלך הייחוד, נשאר רק השם…
מסיי פרגוסון 8690
פסגת ההיצע של מסיי פרגוסון, מיצרניות הטרקטורים הנודעות בעולם, היא סדרה 8600, כאשר דגם ה-8690 הוא החזק מכולם. היצרנית הקנדית במקור (מייסודו של הארי פרגוסון האירי) מפורסמת בעיקר בכלים האמינים עד כדי אגדה שלה, כלים שתרמו להפצת השם מסיי פרגוסון ברחבי העולם, אך לא רק; שיטת 3 הזרועות האחוריות הנראית כמובנת מאליה כיום בכל טרקטור, והמאפשרות הרמה והורדת כלי רתום תוך שמירתו באותה הזווית, רשומה על שמו של פרגוסון. למסיי פרגוסון 8690 מנוע AGCOPower שישה-צילינדרי בנפח 8.4 ליטר עם 370 כ"ס, מה שמציב אותו בין הטרקטורים הסטנדרטיים החזקים בעולם.
ניו הולנד T8.390
כל ילד אמריקאי מכיר את ה"ענקים הכחולים", מה שפעם היו טרקטורי פורד וכיום נקראים ניו-הולנד. מה שילדים אמריקאים רבים לא יודעים היא העובדה שמדובר במותג השייך כולו לפיאט האיטלקייה, ורוב הדגמים והגרסאות בכלל משווקים באירופה. עדיין, הענקים שבין הכחולים מיוצרים באמריקה, מדברים אמריקאית ומתחרים ביתר המפלצות שנועדו לעבד את מרחבי צפון אמריקה האין סופיים. סדרה T8 היא הגדולה שבין סדרות הטרקטורים ה'סטנדרטיים' של ניו הולנד כיום, כאשר ה-T8.390 עם – נכון, 390 כ"ס – הוא החזק בהיצע. הייחוד השמור לדגמי סדרה זו טמון במערכת ההיגוי הייחודית המאפשרת רדיוס סיבוב קטן מכל המתחרים.
ניו הולנד T9.760
הכי בריון בהיצע ניו-הולנד בכלל הוא האח הגדול בסדרה T9 – ה-T9.670. זהו ככל הנראה הטרקטור החקלאי הגדול בעולם בממדיו, בייצור סדרתי, והחזק ביותר. האורך הוא 762 ס"מ, הגובה 377 ס"מ והרוחב כמעט 6 מטרים, תלוי בצמיגים. משקל העבודה הוא למעלה מ-24 טון. כל זה זז באמצעות מנוע פיאט תעשייתי בנפח 12.9 ליטר המצויד בין היתר בשני מגדשי טורבו דו-שלביים ומצנני ביניים מתקדמים אשר יחד תורמים להספק המרבי המאוד מרשים בן 670 הכ"ס. תיבת פאוורשיפט עם 32 הילוכים היא סטנדרט, וכוללת "הילוך נסיעה" לטובת ניידות מהירה במינימום מאמץ וצריכת דלק. המשאבה ההידראולי מייצרת לחץ אדיר וחסר תחרות של עד 428 ליטר בדקה (!), כושר ההרמה הסטנדרטי בזרועות הוא 8.9 טון. מיכל הדלק מכיל למעלה מ-1,800 ליטר. בדגמי ה-T9 מוצעים כאופציה עם ערכות זחלים במקום גלגלי גומי, למצע רך או בוצי.
סאמה דיימונד 270
אח תאום-לא זהה לדויץ פאהר אגרוטרון X 720 שכמוהו מתהדר בהספק מרבי של 275 כ"ס. עיקר ההבדל: הצבע. כתום עולה זה סאמה…
פאוני 580C
אם אף פעם לא שמעתם על הטרקטורים של פאוני (Pauny) אין לכם סיבה להסמיק; מדובר ביצרן ארגנטינאי המייצר עבור השוק המקומי והדרום אמריקאי בלבד. ה-580C הוא הגדול והחזק בהיצע, אבל למרות המראה המתקדם והעיצוב המודרני, מדובר במכונה פשוטה (תיאור עדין ל'פרימיטיבית') שאמורה להימכר במחיר בהתאם. הטכנולוגיה בסגנון שנות ה-70' כוללת מנוע קאמינס קשיש בנפח 8.3 ליטר המציע 260 כ"ס, הינע כפול משתלב ותיבה ידנית (!) עם 12 הילוכים בסה"כ – 8 קדמיים ו-4 אחוריים. כן, קלאץ' וכד'…
פנד ואריו 939
פנד (Fendt) הגרמני היה עד 1996 יצרן פרטי, עת נרכש על ידי AGCO האמריקאי, בעיקר בשל שפע הפטנטים הרשומים על שמו ושמו הטוב בין חקלאי אירופה. למעשה, רבים מכתירים מותג זה כ"רולס רוייס" של הטרקטורים הודות לאיכות הגבוהה, הטכנולוגיה הסופר-מתקדמת וכמובן – תג המחיר שלרוב גבוה משמעותית משל מתחריו. מאז הרכישה מצליח פנד לשמר במידה רבה את אופיו הייחודי ועצמאותו – צעד שעם השנים הוכח כנבון מצד AGCO. פסגת ההיצע של פנד כיום הוא ה'ואריו 939' – החזק בסדרה 'ואריו 900' שהושקה כבר ב-1996. 390 כ"ס הופכים דגם זה לאחד החזקים בעולם, בקטגוריית הטרקטורים ה'סטנדרטיים', קרי: בעלי גלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים ושאינם פרקיים. למרות המחיר, סדרה 'ואריו 900' היא כיום סדרת הטרקטורים הכבדים הנמכרת באירופה.
צ'לנג'ר MT875C
ב-2002 החליטו בקאטרפילר לצאת מתחום החקלאות ולהפסיק בייצור טרקטורים חקלאיים הנשענים על זחלי גומי אותם ייצרו מאז 1996 והמותג צ'לנג'ר (Challenger), יחד עם זכויות הייצור נמכרו לקונצרן AGCO, המייצר בין היתר את הטרקטורים מסיי פרגוסון. מאז מיוצרים הטרקטורים המיוחדים תחת שם המותג צ'לנג'ר השייך לקונצרן, כאשר הדגמים הנשענים על זחלי גומי מאוגדים תחת הסדרה 800. פסגת ההיצע כיום הוא ה-MT875C עם לא פחות מ-570 כ"ס.
צ'לנג'ר MT975
לאחר שהמותג צ'לנג'ר נרכש על ידי AGCO ב-2002 היה ברור לכל שהכלים הזחליליים הייחודיים אינם סוף פסוק עבור יצרן הטרקטורים הצפון אמריקאי. התחרות העזה בקטגוריית הענקים – ג'ון דיר, קייס-סטייגר, וורסטיל וניו הולנד – הובילו להשקת סדרה 900 ב-2006, טרקטורים גוררים פרקיים אולטרא-כבדים הנוסעים על גלגלים. עם ההשקה זכתה גרסה בסדרה בתואר "הטרקטור הסדרתי הגדול בעולם"; כיום נחשבת מפלצת הפלדה הצהובה MT975 כגדולה וכחזקה בהיצע, עם משקל עבודה של 27 טון ו-600 כ"ס. לקבלת פרופורציות על גודל המכונה המרשימה הזו נציין רק שלמילוי 1.5 מ"ק של מיכל הדלק נדרשות כ-20 דקות, נפח המנוע הוא 18.1 ליטר, קוטר הסיבוב עומד על 15.2 מ', הרוחב עם 'דאבל-ג'אנט' הוא 5.1 מ' ונדרשות 6 מדרגות בכדי להגיע אל תא המפעיל. מכאן לא יתווכחו אתכם על החניה…
KAT 2804
בסין האדירה בממדיה, למרות שטחים חקלאיים רבים הגדולים משטח מדינה אירופאית ממוצעת, היצע הטרקטורים המקומי נראה כמו סרט שחור לבן מראשית המאה הקודמת. למרות הפרימיטיביות מיוצרים שם מאות דגמים שונים של טרקטורים חקלאיים, על ידי עשרות יצרנים – רובם כלים קטנים יחסית עם טכנולוגיה …מיושנת משהו. דגם ה-2804 של KAT הוא ככל הנראה הגדול, המתקדם והחזק מבין הטרקטורים המיוצרים בסין: אורכו 635 ס"מ, בסיס הגלגלים 314 ס"מ, משקל מוכן לעבודה עומד על 10 טון, ההינע כפול והכל מונע על ידי מנוע מתוצרת לא מזוהה המייצר 280 כ"ס. היצרן מדווח על 18 הילוכים המחולקים ל-2 יחסי העברה המאפשרים מהירות נסיעה מרבית של 50 קמ"ש.
קייס סטייגר 535
למרות השם מציע מנוע הקייס סטייגר 535 "רק" 433 כ"ס, אך הוא נחשב עדיין לאחד מכלי העיבוד הכבדים המצליחים והמבוקשים בצפון אמריקה. גרסת ה'יובל 50' המצולמת, נועדה לציין 50 שנה לרכישת חברת האחים דאגלס ומוריס סטייגר ממינסוטה על ידי קייס, חברה שהתמחתה אז כהיום בייצור טרקטורים גוררים כבדים.
קייס סטייגר 600
דגם ה-600 הוא הגדול, הכבד והחזק בהיצע הטרקטורים האופניים של קייס. מנוע פיאט תעשייתי (קייס שייך לפיאט האיטלקי) בנפח 12.9 ליטר מציע עד 670 כ"ס שאמורים להספיק להזיז את המפלצת השוקלת 20.8 טון מוכנה לעבודה + פחות או יותר כל מה שתצליחו לרתום אליה.
יחד עם החזק שבהיצע ניו הולנד – ה-T9.760 – זהו ככל הנראה הטרקטור החקלאי הסדרתי החזק בעולם; בנוסף, הוא מחזיק בתואר העולמי כיום לשטח חריש ב-24 שעות. בסדרה כלים המציעים החל ב-433 כ"ס, אך הגדול ביותר, המצולם כאן, מציע 602 כ"ס עם 'פיק' של 670 כ"ס לפי הצורך. ה'קוואדטראק' נשען על זחלי גומי מיוחדים המציעים אחיזה חסרת תחרות יחד עם דחיסת קרקע מינימאלית.
קירובץ 9450
הטרקטורים של קירובץ הרוסייה נחשבים כעמידים ואמינים באופן יוצא דופן, למרות – וכנראה בשל – טכנולוגיה סובייטית עתיקת יומין. הגדולים בהיצע הם דגמי סדרה K700 המיוצרים מאז 1962 בסנט פטרסבורג ונמכרו מאז בלמעלה מ-460,000 עותקים. פסגת ההיצע כיום היא סדרה 9000 שהושקה בסוף 2009 ואשר לפחות על פי המפרט הטכני והמראה – מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית אל עולם הטרקטורים הכבדים המודרניים. לא הרבה ידוע על כלים אלו, המיועדים לחיות בעיקר ברוסיה ושכנותיה, אך ממה שכן פורסם, ניתן להכתיר את ה-9450 כדגם-העל בסדרה, עם גיר רציף (!) ומנוע מרצדס (!!) המייצר 516 כ"ס (!!!). הגיר הרציף, כך מתגאים בקירובץ, פותח לא פחות ולא יותר על ידי אותו המהנדס שפיתח את גיר ה'ואריו' עבור פנד.
קלאאס קסריון 5000
קלאאס הגרמנייה מחזיקה בכמה שיאי עולם; זו יצרנית המיכון החקלאי הפרטית הגדולה והמצליחה בעולם, והגדולה ביותר שאינה חלק מקונצרן בי"ל. קלאאס נחשבת כיצרנית הקומביינים הגדולה בעולם – וגם למובילה שבהן. בתחום זה פיתחה קלאאס את מערכות זחלי הגומי לקומביינים – ומובילה גם בטכנולוגיה זו. החברה מחזיקה באינספור פטנטים בתחום מכבשי החציר, המקצרות, קומביינים מסוגים שונים ועוד. קלאאס נכנסה לתחום הטרקטורים רק ב-2003, לאחר שרכשה את מחלקת המיכון החקלאי של רנו, ומאז היא מפתחת טרקטורים משל עצמה, הנחשבים בין האיכותיים בעולם. הגדול ביותר בהיצע קלאאס הוא ה'קסריון 5000' הייחודי שהושק ב-2009, אשר למרות 4 גלגלים זהים בגודלם הוא אינו פריק אך מצויד בהיגוי כפול. הבריון הגרמני מצויד במנוע קאטרפילר אמריקאי בנפח 12.5 ליטר המציע 500 כ"ס נדיבים, ותא מפעיל הנע על מסילות ומסוגל לשנות את מיקומו על הכלי, בהתאם לסוג העבודה הנדרשת.
עוד בנושא: שלוטר גיגנט – סיפורו של הענק האדום
no images were found