קלאאס: קומביינים "עממיים" ל-2014
לאחר כ-100 שנים בהן ביססה לעצמה יצרנית המיכון החקלאי הגרמנייה קלאאס שם ומעמד מובילים בעולם, נראה כי לאחרונה מתגבשת אצל קברניטי החברה המשפחתית מגמה של הרחבת היצע הכלים גם למגזרים ולשווקים בעלי דרישות נמוכות יותר. מן הסתם, מדובר בגישה שהוכיחה עצמה בלא מעט מגזרים ושווקים, כאשר בניית השם הטוב, פיתוח ארוך וממושך של טכנולוגיות ושיטות בנייה והרכבה מתקדמות ורכישת ניסיון רב עם שירות ברמה גבוהה ללקוחות דורשניים – כל אלו מהווים ייתרון כאשר מדובר במוצרים "עממיים", זולים ופשוטים יותר.
בסוף 2012 ראינו את קלאאס פותחת סניף בסין – מדינת ענק עם שוק חקלאי המתפתח בקצב מטורף, שכל יצרנית בתחום רוצה לקחת חלק מהחגיגה. מן הסתם לא יידרשו בקלאאס לכל הידע הרב והאיכויות המלוות את מוצריהם, שכן הרמה הנדרשת אינה דומה למקובל בארה"ב, או בגרמניה, למשל; אבל – בקלאאס החליטו כי בשוק כל כך גדול אסור שלא ישחקו בו, וכהמשך לכניסה הרשמית לסין, דווח ביולי על רכישת יצרנית המיכון החקלאי הסינית ג'ין-ג'י, המתמחה בייצור קומביינים. האם קלאאס הופכת לנגישה ועממית יותר? כנראה שכן, ואלו אינן חדשות רעות…
ואכן, זה עתה הודיעה קלאאס רשמית על תוכניותיה בתחום הקומביינים לשנת 2014, כאשר מדובר בשווקים מערביים (אירופה וארה"ב בעיקר), ובהודעה לעיתונות נעשה שימוש מודגש במונח entry-level, תוך ציון כוונה להשיק 2 גרסאות בסיס חדשות בליין הקומביינים שלה, כאשר השורה התחתונה היא כמובן לאפשר מוצר חדש מוצרת קלאאס במחיר תחרותי ונמוך מאי פעם.
הדגם החדש הראשון הוא הלקסיון 740 – הקומביין הקטן ביותר בסדרת הקומביינים המתקדמים לקסיון, שיתמקם מתחת ללקסיון 750 העדכני – עד כה הקטן בהיצע. המנוע ב-740 יהיה זהה למנוע 6-הצילינדרים 9.3 ליטר המוצע ב-750, אך במקום 449 כ"ס יכוייל לייצר 400 כ"ס ב-1,700 סל"ד "בלבד" – בראש ובראשונה לטובת הורדת העומס המכאני על הכלי (תחזוקה זולה יותר) וירידה בצריכת הדלק. המנוע עומד בתקני Tier 4. מיכל האיסוף הוא בנפח 10 מ"ק, וכמוהו כל יתר המכלולים והאבזור זהים למוכר מהלקסיון 750 הגדול יותר.
הדגם ה"בסיסי" החדש השני המתוכנן לעונה 2014 הוא הטוקאנו 420 המתמקם בערך באמצע הסדרה (Tucano) הנחשבת כקטנה יותר ופחות מתקדמת ויקרה מסדרה לקסיון הגדולה, אך למעשה מדובר בסדרה המחולקת לשני חלקים – דגמי 300 ודגמי 400, כאשר הטוקאנו 420 יתמקם בתחתית תת הסדרה של דגמי ה-400, הפופולאריים יותר, מתחת לטוקאנו 430 הוותיק יותר. הטוקאנו 420 יעשה שימוש במנוע מרצדס 6-צילינדרי עם SCR בנפח 7.2 ליטר המשמש את כל דגמי הסדרה, עם הספק מרבי של 238 כ"ס – הנמוך בסדרה, כאשר טווח ההספק בה נע כיום מ-238 ועד 306 כ"ס. לטענת אנשי קלאאס הספק זה מאפשר שימוש בכל השולחנות המוצעים על ידי קלאאס בסדרה זו מחד, ומאידך תורם לחיסכון ניכר בצריכת הדלק ובהוצאות התחזוקה השוטפות.
גם בדגם זה אין שינוי ברמת המכאניקה, האלקטרוניקה או יתר האבזור ביחס למקובל בסדרה.
לקבלת פרטים נוספים על הקומביינים החדשים של קלאאס ניתן לפנות ליבואנית לארץ – חברת 'אגרו תמיר' מכפר תבור