,

אקזוטיקה חקלאית: לראשונה טרקטור סדרתי עם מנוע V12

צ'לנג'ר MT875E הוא כיום הטרקטור החקלאי השלישי בהספק מנועו בייצור סדרתי, עם 'פיק' של 640 כ"סחטיבת צ'לנג'ר מבית קונצרן AGCO האמריקאי השיקה את סדרות טרקטורי העיבודים הייחודיים שלה – MT700E ו-MT800E הנעים על זחלי גומי – במהדורת 2014, לאחר מקצה שיפורים מקיף. סדרות אלו מחליפות את סדרות ה-MT700D וה-MT800C בהתאמה.
האירוע התקיים במסגרת תערוכה חקלאית שנערכה באילינוי, ארה"ב. ההשקה העולמית, לשווקים שמחוץ לארה"ב תיערך בנובמבר, במסגרת תערוכת אגריטכניקה שתתקיים בהאנובר שבגרמניה.
עיקר החדשות הן במנוע החדש אותו קיבלה סדרה MT800E הבכירה – V12 מתקדם מתוצרת Sisu power בנפח 16.8 ליטר; מדובר בטרקטור הסדרתי הראשון בעולם המוצע עם מנוע בתצורה זו.
רוב הטרקטורים הבינוניים ומעלה שאנו מכירים כיום מצוידים במנועי 6 צילינדרים בטור – תצורה המאפשרת פשטות מבנית, גישה נוחה ותפיסת נפח מינימאלית בקדמת הכלי, בעיקר בממד הרוחב – נתון חשוב לטובת שדה ראייה יעיל לכיוון הנעשה מלפני הטרקטור. מנועי V12 הם על פי רוב רבי עוצמה ועתירי נפח, אך כבדים ורחבים יחסית.צ'לנג'ר מסדרה MT700E החדשה; מנועי Sisu-Power הפינים הם בנפח 9.8 ליטר כאן, בתצורה הייחודית של 7 צילינדרים
סיבה זו, יחד עם עלויות גבוהות, היא ככל הנראה האחראית לכך שלמעט יצירות אקזוטיות שיוצרו פעם אחת או סדרות מצומצמות ביותר של טרקטורי עיבודים ענקיים – למשל – גרסאות של ה-Big Bud או ה-Rite 770 האמריקאים שיוצרו בפרטים בודדים, בהזמנה מיוחדת, על ידי סדנאות פרטיות. מעולם לא יוצר טרקטור סדרתי, ב"ייצור המוני" עם מנוע V12.
מנועי V12 – שתי שורות של 6 צילינדרים המחוברים בזווית באותו הציר זו לזו – אינם מחזה נפוץ בכלל, לבטח שלא בתחום המיכון החקלאי והטרקטורים. למעשה רק 2 כלים עם תצורת מנוע זו מוצעים כיום לשוק החקלאי, ושניהם קומביינים לקציר מפסגת ההיצע: Krone Big X וקלאאס יגואר המצוידים במנועי טורבו-דיזל V12 מתוצרת מ.א.ן.טרקטור Rite 707 שיוצר 35 פעמים על פי הזמנה מיוחדת על ידי האחים קרטיס ממונטנה במהלך שנות ה-70', ה-80' וה-90'. בין היתר הוצעו הטרקטורים בשנות ה-80' עם מנוע V12 מתוצרת 'דטרויט דיזל' ואז כונו בחיבה "רעידת אדמה"...

ה-Big Bud 740 – "הטרקטור השני בגודלו בעולם" (אחרי ה-Big Bud 747 הגדול מכולם), צויד במנוע קומטסו V12 ויוצר במונטנה בשנות ה-70' על ידי רון הארמון במספרים קטנים, לפי הזמנה בלבד

ה-Big Bud 740 – "הטרקטור השני בגודלו בעולם" (אחרי ה-Big Bud 747 הגדול מכולם), צויד במנוע קומטסו V12 ויוצר במונטנה בשנות ה-70' על ידי רון הארמון במספרים קטנים, לפי הזמנה בלבד


מכאן שלא יהא זה מוגזם להגדיר את דגמי הצ'לנג'ר החדשים כ"אקזוטיקה לחקלאים", הודות להתקנת המנוע הייחודי בחזיתו, החריג לא רק בתצורתו כאמור, אלא גם בנפחו הממקם אותו בפסגת ההיצע – 16,800 סמ"ק.
ה-V12 ה"חקלאי" הסדרתי היחיד עד כה; מנוע מ.א.ן MAN D2862 V12 המשרת בקומביינים לחציר קלאאס יגואר וקרונה Big X 1100, שם הוא מציע 884 ו-1,078 כ"ס שוברי שיאים בהתאמה מנפח של 24.24 ליטר!
סדרה MT700E כוללת את ה-MT755E עם 350 כ"ס, MT765E עם 375 כ"ס וה-MT775E עם 400 כ"ס – כולם עם מנוע Sisu-Power הייחודי, בנפח 9.8 ליטר עם 7 (שבעה) צילינדרים. המנוע החדש מחליף את מנוע ה-AGCO Power עם 6 הצילינדרים הוותיק בנפח 8.4 ליטר, שהציע טווחי הספק של 306-350 כ"ס. אבל, את עיקר תשומת הלב תרכז אליה מן הסתם סדרה MT800E הגדולה והחזקה יותר הכוללת 4 דגמים – כאשר מתחת לחופה הקדמית מותקן מנוע מתוצרת דומה, אך בתצורת V12 ובנפח 16.8 ליטר. הסדרה מתחילה ב-MT845E עם 450 כ"ס, עבור ב-MT855E וב-MT865E עם 490 ו-540 כ"ס בהתאמה ועד לפסגת ההיצע – ה-MT875E עם 590 כ"ס, כאשר ההספק יכול להגיע לפרקי זמן קצרים עד לכדי 640 כ"ס. בכך הופך למעשה הצ'לנג'ר MT875E לאחד מהטרקטורים הסדרתיים החזקים בשוק, ולטרקטור הזחלי החזק בייצור, ולטרקטור החקלאי הממוקם שלישי כיום בהספק מנועו, לאחר הקייס קוואדטראק 620 והניו הולנד T9.670 עם 692 ו-669 כ"ס בהתאמה – שניהם עם מנועי פיאט תעשייתיים בנפח 12.9 ליטר (6 ציל').
כל דגמי הצ'לנג'ר החדשים עומדים בתקני פליטת מזהמים Tier 4 וכוללים מפחת קטליטי סלקטיבי (SCR) וצינון גזי פליטה. בצ'לנג'ר מבטיחים ירידה בצריכת הדלק כמו גם בעלויות התחזוקה ביחס לסדרות היוצאות. אל המנועים משודכות תיבות הילוכים מתוצרת קטרפילר ויחד עם העלייה במומנט הזמין בכל רגע נתון מהמנועים, מובטח רצף עבודה חלק ועם זמינות כוח בכל רגע נתון, מה שמבטיח בערבו של יום – לדברי אנשי צ'לנג'ר – תפוקה גבוהה יותר ובפחות דלק. בצ'לנג'ר מבטיחים חלוקת משקל אופטימאלית בשתי הסדרות החדשות כאשר החלוקה בין המחצית הקדמית לזו האחורית של הזחל היא 50/50% (בתמונה: MT875E)בצ'לנג'ר מדגישים עוד את ההתאמה הטובה מאי פעם בין תיבת ההילוכים לבין המנועים החדשים, בעיקר כאשר נדרשת הורדת הילוך, שמעתה תתאפשר בצורה חלקה יותר, ללא מכות או רעידות חריגות. תיבת ה-Powershift של קטרפילר כוללת גם אפשרות לשילוב למצב 'בקרת כוח' המיועד לגרירת כלים או נגררים כבדים במיוחד; במצב משולב מעלה או מורידה המערכת באופן אוטומטי ותדיר הילוכים, בהתאם לצורך, מבלי לערב את המפעיל או לפגוע במהירות התנועה. במצב זה מספק המנוע בכל רגע נתון את ההספק והמומנט הנדרשים – לא יותר ולא פחות, כאשר בשורה התחתונה מובטחת כך עבודה יעילה וחסכונית.צ'לנג'ר מסדרה MT800E - תא המפעיל עומד בסטנדרט הגבוה ביותר בסגמנט. יש אפילו ריפודי עור...
בצ'לנג'ר מדגישים בסדרות המעודכנות גם את מערכת הזחלים הייחודית להם (רשום כפטנט), המתיימרת לשלב בין אחיזה והעברת כוח אופטימאלית אל הקרקע – יחד עם מינימום דחיסה ופגיעה בה. מערכת ה-Mobil-trac שלהם, כך מוסבר, כוללת צמד זוגות של גלגלים עם בולמי זעזועים ומשככים במרכזה, הדואגים ללחץ ואחיזה קבועים לכיוון הקרקע של הזחל, עם חלוקת משקל אופטימאלית ופעולה עצמאית לכל גלגל התורמים גם לנוחות הנסיעה. המפעיל יכול לעקוב – ולשנות – את הלחץ בתוך משככי גלגלי הזחלים, בהתאם לדרישה ולתנאי הקרקע. לדברי צ'לנג'ר מציעה מערכת מתלים זו את יכולת המעקב המדויקת ביותר אחר פני השטח.
המוצרים של חטיבת צ'לנג'ר בקונצרן AGCO אינם מיובאים באופן סדיר ארצה.