,

היכונו: הפלישה מהודו החלה!

פארמטראק 7100DT שהוצג במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2013'עם שוך המולת תערוכת 'אגריטכניקה 2013', לאחר שכל כוכבי התערוכה היכו גלים וייצרו כותרות והאבק שקע, ניתן להתפנות לניואנסים ולכותרות המשנה, הפחות זוהרות, שכפי שמסתבר הן לעיתים חשובות ומשפיעות הרבה יותר מעוד כמה כ"ס והצגת עוד מנגנון מתקדם במערכת כזו או אחרת.
אחת המציגות בתערוכה היתה חברת Escorts Group מהודו. מדובר בקונצרן המייצר מיכון חקלאי, רכבות וקרונות, חלקים לתעשיית הרכב וציוד מכני הנדסי מאז 1944 והוא מוכר בעיקר בתת היבשת ההודית ובאסיה. למעשה מדובר בקונצרן ענק הנמצא עד היום בשליטת המשפחה המייסדת – משפחת נאנדה (Nanda). אם המותג Escorts Group אינו מוכר לכם, אל דאגה, לא נרדמתם בשמירה. כאמור השם כמעט ואינו מוכר מחוץ להודו, למרות שמאז הוחל בייצור טרקטורים בחברה (1948) ועד היום ייצרו ומכרו שם מיליון ורבע (!) טרקטורים. שם שאולי מוכר יותר – גם בארץ – הוא Farmtrac, מותג המיוצר על ידי הקונצרן והמיובא על ידי 'טרקטורם'; מדובר בכלים בסיסיים ופשוטים, המתיימרים "לחסוך" באבזור וטכנולוגיה "מיותרת" לטובת פשטות, אמינות ובעיקר – מחיר זול. רובם מתבססים על דגמי פורד וותיקים, כאשר לרוב אפילו הצביעה נותרה בעינה…ניקיל נאנדה (Nikhil Nanda), יו"ר Escorts Group ונכדו של מייסד הקונצרן
במהלך התערוכה החשובה בגרמניה צוטטו בכירים מ-Escorts Group, עומדים לצד ה-Farmtrac 7100DT – הדגם העדכני ביותר בהיצע של Farmtrac – כי מבחינתם מתחיל שלב הפלישה לאירופה, וכי "אנחנו מוכנים", משמע: היצע הכלים העכשווי והעתידי יותאם לסטנדרטים האירופאים ויחל להימכר במלוא העוצמה ביבשת הישנה ולא כמותג זניח, אלא עם הצהרות מרחיקות לכת בדבר הכוונה לכבוש נתח משמעותי ביותר בשוק הטרקטורים האירופאי. וכאמור לא מדובר בעוד מותג נידח ש"מאיים" לעשות שמות בשוק חדש, אלא ביצרן המחזיק מפעלים מהגדולים בעולם ושנוחל הצלחות משמעותיות מזה עידנים בשוק הבית העצום כמו גם בשווקים נוספים באסיה, אפריקה ועוד – 54 בסה"כ. היעד הראשון הוא להגיע למכירות של 10% של הטרקטורים עד 80 כ"ס באירופה, ולשלוט בסגמנט עד לשנת 2020. הקונצרן מתכוון למכור בממוצע 10,000 כלים בשנה! ניקיל נאנדה (Nikhil Nanda), נכדו של מייסד הקונצרן והיו"ר כיום צוטט אומר כי החברה עוסקת בימים אלו בקדחתנות באיתור שותפים אירופאים שאיתם תנסה לעמוד בהצהרותיה השאפתניות ולהעבירן לפסים מעשיים. קשה להסתיר את המוצא הכחול; פארמטראק FT 45 המיוצר על פס ייצור שנרכש בשעתו מפורד
עוד נחשף טפח מהאסטרטגיה ההודית ביעד של כיבוש אירופה, עם פרסום סקר מקיף שכלל "מספר גדול" (נתון מדויק לא נמסר) של בעלי טרקטורים אירופאים בסדר גודל של 150+/- כ"ס שלטענת אנשי Escorts Group הוכיח כי קיימת דרישה רחבה למדי מצד חקלאים בעלי כלים משומשים דנן לעבור לכלים קטנים, פשוטים, זולים יותר – אך חדשים למשימות רב תכליתיות בחווה או במשק. כיום כולל ההיצע של 'פארמטראק' ההודית כלים עם עד 75 כ"ס, ולא ברור האם הכוונה לכלים אלו, לשמש כראש חץ בפלישה לאירופה, או שמדובר בכלים חדשים שפיתוחם מתרחש עתה. כיום מוצעים טרקטורים חדשים בטווח הספק של +/-50 כ"ס במחיר של פחות מ-10,000 יורו באירופה. בפאר מטראק עמלים כיום, במקביל, על הרחבת מפעלי הייצור שלה בפולין, שם מיוצרים דגמים מתקדמים יותר מהמיוצר בהודו עם הספקים של עד 110 כ"ס. הכוונה להגדיל באופן משמעותי את נפח הייצור, שהסתכם עד כה בכ-8,000 טרקטורים בלבד בעשור האחרון. פארמטראק אוחזת כיום בנתח של 4% מסך שוק הטרקטורים בפולין וכאשר מדובר בכלים מתחת ל-80 כ"ס עולה הנתון לכדי 15%. סביר להניח שרוב – אם לא כל – הכלים המיועדים לשוק האירופאי ייוצרו בפולין, וייתכן שעל מנת לעמוד ביעד של 10,000 כלים בשנה, יוקם מפעל נוסף – בין אם בפולין, בין אם במדינה אחרת, בבעלות מלאה של Escorts Group או בשיתוף יצרנית אחרת.'היי-טק הודי' בפחות מ-10,000 יורו באירופה
פרט אחרון המתייחס לאסטרטגיה של אנשי Escorts Group נוגע באיכות דווקא; כבר עתה נעשה שימוש במכלולים רבים המיוצרים על ידי יצרניות בעלות שם בתחומן, מתוך הבנה שבאירופה קיימים סטנדרטים מינימאליים של איכות שלא ניתן לרדת מהם, ולא משנה מה מחיר הרכישה. בקונצרן ההודי מדגישים הסכמי שת"פ מול חברות כמו בוש (מערכות הזרקה, הידראוליקה, מחשוב ועוד), פרקינס (מנועים), ZF (תיבות העברה והילוכים) וקרארו (מומחית לסרנים, לצד ייצור טרקטורים משל עצמה) שיספקו מן הסתם מרכיבים משמעותיים עבור הטרקטורים העתידיים של ההודים.

הקונצרן משווק גם טרקטורים תחת השם Escort. בתמונה: 550DT הקומפקטי וכפול ההנעה

הקונצרן משווק גם טרקטורים תחת השם Escort. בתמונה: 550DT הקומפקטי וכפול ההנעה


אין ספק כי הצהרות אנשי Escorts Group, המגובות ביכולות מוכחות ובגב פיננסי יציב ביותר, מדיר שינה מלא מעט יצרניות אירופאיות או הפעילות באירופה. אמנם, נכון להיום, נותר סגמנט הכלים הכבדים והמשוכללים יותר מחוץ לתחום, כך שנתח רווחי זה עדיין לא מאוים. אבל, עם התגברות הדרישה לכלים זולים יותר ויותר, וצמיחת הסגמנט הצפויה, נראה כי הסיכוי שבאירופה תתחולל רעידת אדמה בתחום – בהחלט סביר. לא מדובר בעסק קטן, אלא בקונצרן שבהחלט אינו קוטל קנים. השאלה באיזו עוצמה תהיה אותה הרעידה תיוותר באוויר בשלב זה, מה שיגרום לנו כמובן להמשיך לעקוב אחריה בעניין. בהודו נוצרת לאחרונה דרישה גוברת לכלים מתקדמים ויקרים ביחס לתוצרת המקומית. Escorts Group מייבאת בהצלחה את הטרקטורים של פרארי האיטלקייה (אין קשר למכוניות בשם זה) והחלה לייצר אותם בזיכיון בהודו, עבור השוק המקומי.