הפנד מאגף ה-X-ים
גולת הכותרת בקונצרן AGCO האמריקאי – יצרנית המיכון החקלאי הגרמנייה פנד – מציגה במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2013' בהאנובר טרקטור מהפכני תחת השם X Concept. היצרנית הגרמנייה נחשבת לאחת המובילות בעולם מן ההיבט הטכנולוגי בפיתוח וייצור הטרקטורים, ומובילה במכירות באירופה בסגמנט הכלים הכבדים – מעל 200 כ"ס. כיום מהווה פנד – שב-AGCO השכילו לשמר את עצמאותה ויכולותיה – כ"מרכז פיתוח" של הקונצרן וכ"מעבדה מתקדמת" לפיתוח טכנולוגיית קצה בעולם המיכון החקלאי.
לאחר שלא מזמן חשפנו כאן פרטים ראשונים – לא רשמים או מאושרים על ידי פנד – של 'טרקטור-על' עתידי הנמצא בניסויים סודיים, מוטלת פצצה במהלך תערוכת 'אגריטכניקה 2013' בהאנובר, בדמות קונספט של טרקטור עתידני המכיל טכנולוגיה לא מוכרת עד כה בתחום.
לפנד X Concept מראה סטנדרטי ומוכר: הכלי ממתבסס על פנד סדרה 700 סדרתי, ובהחלט עלול להטעות במבט ראשון. אך במידה וחזונם של אנשי פנד יתגשם, ייתכן ומתאפשרת כאן הצצה אמיתית אל עתיד עולם העיבודים.
ה-X Concept הוא למעשה טרקטור היברידי, בו משמש מנוע טורבו-דיזל 4-צילינדרי קומפקטי יחסית כגנרטור המייצר חשמל, כאשר המנוע החשמלי ממוקם בין מנוע הדיזל לתיבת ההילוכים. מנוע הדיזל ב-X Concept מתוצרת AGCO Power מייצר 200 כ"ס ואל אלו מצטרפים 130 קילו-ואט נוספים (כ-177 כ"ס) אותם מייצר המנוע החשמלי. אותם 130 קילו-ואט מומרים ל-700 וולט המועברים אל חלקו האחורי או הקדמי של הטרקטור בכדי לאפשר חיבור לכלי הנרתם.
הרעיון הבסיסי הוא בהפרדה בין הכוח הנדרש להניע ולהפעיל את הכלים הנרתמים, לבין הכוח הנדרש להניע את הטרקטור עצמו. בסה"כ מתקבל כאן הספק כולל של 377 כ"ס חסרי תחרות בטרקטורים בגודל זה. בפנד טוענים כי המנוע החשמלי מאבד רק 4% מהאנרגיה המגיעה מגל הארכובה של מנוע הדיזל ועד למנוע המניע בכלי הנגרר – נתון חסר תחרות בהשוואה למערכות העברת כוח מוכרות. כל החיווט החשמלי עטוף בידוד כפול.
כן, למעשה המהפכה מתחילה בטרקטור המייצר חשמל, אך היא מותנית בציוד נרתם הניזון מחשמל; נכון להיום זה קצת בעייתי למצוא כזה, אך אנשי פנד מדגישים כי במקביל לפיתוח הטרקטור ההיברידי פועלת שורה מכובדת של שותפים פוטנציאליים (בתיאום עם פנד) על פיתוחים משלהם, קרי – כלים נרתמים המונעים באמצעות מנוע חשמלי – ובהם Fliegl, Krone, Grimme, Amazone, Fella ועוד.
כרגע פונה כיוון הפיתוח של ה-X Concept לכמה אפיקים; כאמור, כטרקטור הכולל בתוכו גנרטור המייצר חשמל, כשזה האחרון נועד להניע כלים נגררים המונעים בחשמל. הבעייתיות במקרה זה היא בעיקר בפסקי הציוד הנרתם, שצריכים לפתח כלים חדשים המונעים חשמל – מוצר שלמעשה אינו קיים כיום. הכיוון השני, והריאלי יותר לפחות בכדי להתחיל בשיווק הטרקטור ההיברידי דומה למוכר בכלי רכב היברידיים פרטיים או מסחריים. במקרה זה נועד כוח המנוע החשמלי הן להפעיל מערכות עזר בטרקטור או בכלים הנגררים, דוגמת מניפות קירור, מיזוג, תאורה וכיו"ב, ובכך להוריד עומס ממנוע הדיזל בטרקטור – והודות לכך, לאפשר שימוש במנוע קטן וחסכוני יותר, והן לשמש כתוספת כוח – גם אם רגעית – למנוע הטרקטור, במצבי עומס. גם במקרה שכזה מדובר בחיסכון בדלק הודות לאפשרות "להסתפק" במנוע חלש יחסית.
כרגע מוגדר ה-X Concept כפרויקט מחקר וניסוי. בפנד טוענים כי תאריך היעד להשקת כלי סדרתי הוא שנת 2020 – בעוד כשש שנים. מן הסתם נראה עוד אי אלו השקות של שלבים שונים בפרויקט, עד שיבשיל לכדי מוצר מוגמר. ממש לא נתפלא אם בעתיד הקרוב נראה עוד ועוד יצרניות הנכנסות לתחום ההינע ההיברידי, ומאחר והטכנולוגיה מוכרת זה מכבר מעולם הרכב הפרטי והמסחרי – ניתן להמר שלא ירחק היום בו נראה לא מעט טרקטורים בהם משולב מנוע קונבנציונאלי עם מנוע חשמלי, המציעים ביצועים שכיום ייחשבו דמיוניים – בעיקר בסעיף צריכת הדלק. ועוד הזכרנו את המהפיכה שאולי תתרחש בעקבות כך, ועיקרה החלפת גל ההינע המניע את הכלי הנגרר – בכבל חשמלי…