בן תערובת חקלאי
בנובמבר 2013 סיפרנו לכם על משאית מתוצרת מרצדס המיוצרת על מנת לשרת במגוון עבודות חקלאיות והמתוכננת "מהמפעל" ככזו; שטאפל הגרמנייה (Stapel) היא יצרנית נוספת המתמחה בהסבת משאיות לשימוש חקלאי, עם הצהרה למציאת שביל הזהב המשלב בין היתרונות הן של הטרקטורים והן של המשאיות בתחום ההובלה החקלאית, תוך ויתור על החסרונות. השימוש במשאיות בחקלאות אינו חדש כמובן, אך בעיקר באירופה הולכים ומיטשטשים לא פעם הגבולות בין טרקטורים גדולים, הנדרשים להוביל מטען כבד היישר מהשדה אל ייעדו, כאשר בדרך יש לנוע גם על כביש ציבורי, במהירות גבוהה, לבין משאיות שיודעות לעשות פעולה דומה. אבל, לכל כלי יש את היתרונות והחסרונות שלו, ואם ניקח כדוגמא הובלת תחמיץ מהשדה למרכז התערובת, הרי שההבדלים ברורים: משאית תתקשה לנוע בשטח מעובד, בוצי, לח וכדומה מחד, מאידך יתרונותיה בכל הקשור לנפח ומשקל המטען כמו גם המהירות על דרך סלולה ברורים. לטרקטור אין כל בעיה להיכנס לכל סוג שטח מעובד – לבטח למקומות בהם עובד קומביין – אך נפח ההטענה שהוא גורר לרוב נמוך יותר ועל הכביש הוא מוגבל במהירות המרבית בה הוא יכול לנוע. נוסיף על כך את ה"בעיה העיקרית" כיום, והיא תפוקת העבודה המפלצתית לא פעם של הקומביינים המודרניים, והנה עוד סיבה למצוא כלים גדולים יותר ויותר לביצוע משימות הובלה חקלאיות, מה שמעביר את היתרון שוב אל תחום המשאיות…
מזה שנים אחדות מציעה שטאפל "משאיות חקלאיות", לצד עיקר הפעילות שלה, והיא ייצור נגררים Heavy Duty לשימושי חקלאות, כמו פיזור זבל, הובלות תחמיץ וכיו"ב. מדובר במשאיות סטנדרטיות – לרוב מונעות בכל גלגליהן – המוסבות לשימוש חקלאי, והופכות לאחר הטיפול המעמיק למעשה לקרובות יותר לטרקטור מאשר למשאית כפי שיצאה מהמפעל. המשאיות נרכשות מהיצרנית ועוברות סדרת התאמות ושינויים על מנת להתאים למשימות גרירה והובלת מטען כבד – היישר מסמוך לקומביין או למכבש החציר ועד לרפת או למרכז המזון.
ה-Agrotruck מתבססת על משאית מ.א.ן TGS 18.440 4×4 ומוצעת כ'סוס' גורר. למשאית מנוע מתוצרת מ.א.ן המייצר 440 כ"ס ותיבת הילוכים ש"טופלה" על מנת לאפשר מהירות מרבית של 60 קמ"ש בלבד, וזאת על מנת להתאים לדרגת רישיון לטרקטור כבד המורשה לתנועה על כביש ציבורי, מגיל 18 (מהירות גבוהה יותר תדרוש רישיון משאית כבדה וגיל מבוגר יותר באירופה). צמיגי המשאית אינם בגודל זהה: מאחור המידה היא 750/45 R 26.5 ומלפנים 580/65 R 22.5. הצמיגים מוצעים בכמה תצורות ופרופילים – החל מכביש-שטח מאסיביים וכלה בצמיגי טרקטור לכל דבר, כאשר יש צורך לגרור מיכון כבד כמו מכבשי חציר, מזרעות ואפילו דיסקוסים. כן, המשאית הזו יודעת לבצע גם משימות חקלאיות בשדה, לא רק הובלת מטען. לצורך כך מציידים בשטאפל את ה-Agrotruck כסטנדרט בין השאר במערכת הידראולית עם ספיקה של 150 ליטר/ד' המושגים כבר ב-850 סל"ד סופר-נמוכים בלבד. עוד בהיצע מערכת בקרת וניפוח אוויר בצמיגים מתוך תא המפעיל, גם תוך כדי תנועה, עם הגבלות מהירות אוטומטיות המסונכרנות בהתאם ללחץ האוויר בצמיגים – למנוע נסיעה על הכביש עם מטען, למשל, במקרה שהמפעיל שוכח להעלות בחזרה את לחץ האוויר בצמיגים.
לפני כשנה חשפה שטאפל את ה-Agrotruck לראשונה, ומאז ערכה ניסויים בשיתוף מספר קבלנים חקלאיים גדולים בגרמניה עד להבשלת המוצר ומוכנותו לייצור סדרתי. עתה מתחיל הייצור והשיווק באירופה. ככל הידוע אין בארץ שימוש דומה במשאיות מוסבות לעבודה בשטח, אך נראה על פניו שיש בסוג מיכון חקלאי שכזה פוטנציאל, לבטח עבור קבלנים העוסקים בעבודה חקלאית אינטנסיבית ושזו משימתן העיקרית של המשאיות אותן הם מפעילים. אם הנושא מעניין אתכם ותרצו לקבל פרטים נוספים – כנסו מכאן היישר אל אתר היצרנית בגרמניה.