,

הונדה פאיוניר 500 – גם וגם במידה Small

הונדה Pioneer 500 שוק רכבי הפנאי המכונים UTV (המותאמים יותר לעבודה) או SxS (קיצור של Side by Side מאחר והישיבה היא כברכב – זה לצד זה, עם יותר התאמה לפאן ולפנאי) נמצא בעלייה מתמדת. טוב, לא ממש אצלנו – למרות שגם כאן המכירות סבירות ביחס לגודל השוק – אבל בארה"ב בעיקר, מולדת הז'אנר, מדובר בתרנגולת המטילה ביצי זהב עבור היצרניות. מה שהחל בסוף שנות ה-80' כהברקה של קוואסאקי עם ה'מיול' הראשון – רכב עבודה פשוט ועביר לשניים + מטען בארגז – וזמן קצר לאחר מכן הצטרפה ג'ון דיר לחגיגה עם אבי ה-Gator הפך למבול של דגמים וקטגוריות שונות. הונדה Pioneer 500 אותם חלוצים פתחו את השער עבור מאות דגמים וגרסאות שונות המוצעים כיום על ידי עשרות יצרניות ברחבי העולם, של 'טנדרונים', רכבי פנאי המשלבים בין עבודה להנאה ועד ל'באגים' ספורטיביים עם ביצועים המתאימים למרוצי מדבר. בשנה האחרונה (2013) נמכרו למעלה מ-300,000 כלים המוגדרים כ-UTV או SxS בארה"ב לבדה, והתחזית מדברת על 375-400,000 כלים שיימכרו ב-2015. השוק נשלט על ידי פולריס (מקום 1 עם כ-100,000 (!) כלים) וג'ון דיר (שני, כ-34,000 כלים), כאשר בעקבותיהן ממוקמות בסדר יורד קוואסאקי, קובוטה, בומברדייה (Can-Am), ארקטיק-קאט, הונדה, ימאהה, קלאב קאר ו-E-Z-Go. הונדה Pioneer 500
מגזרי העבודה השונים בארה"ב גילו את היתרונות הגלומים בכלי קומפקטי, זריז, נוח לשניים עד ארבעה נוסעים ועם יכולת הובלת מטען סבירה (בלשון המעטה) בארגז. אם ניתן אחרי העבודה – או בדרך אליה – גם ליהנות קצת ואפילו לפרוק פה ושם אגרסיות – הרי זה משובח. עובדי חוות, אורוות, משתלות, אתרי בניה, מכרות, משקים ועוד, מגלים יותר ויותר את סוג הכלים הללו והמבחר הגדול הולך וגדל, ונראה כי לכולם יש מקום. ובל נשכח – מדובר במחירי רכישה ואחזקה הנמוכים משמעותית ממחירי רכב שטח או טנדר בסיסיים.
הונדה נכנסה מאוחר לתחום והתמקדה בשוק רכבי העבודה (ה-Big Red 700, בסוף 2008), כאשר רק בתחילת 2013 הציגה את הדגם השני בהיצע – ה'הונדה פאיוניר 700' – שבניגוד למקובל הושק בגרסת 4 מושבים ארוכה תחילה ורק מספר חודשים מאוחר יותר בגרסה ה"סטנדרטית", עם 2 מושבים וארגז מטען. גם הפאיוניר פונה לנדרשים לעבוד עם ה-UTV שלהם, אך כאן משובר כבר בכלי שהוא יותר "דו פרצופי" ובהחלט כולל צד ספורטיבי ושל הנאה ופנאי. הונדה Pioneer 500 - העברת ההילוכים נעשית באמצעות ידיות הממוקמות בצמוד לגלגל ההגה
הדגם השלישי בהיצע ה-UTV/SxS של הונדה הושק בהפתעה בקליפורניה תחת השם Pioneer 500 תוך הצמדת "50-inch" לשמו, כרוחב הכלי (127 ס"מ). פולריס החלה עם הרעיון ובעקבותיה הגיעה ארקטיק-קאט – של ייצור כלי SxS צרים, ברוחב 50", במטרה לאפשר ניוד נוח וקל הן על נגרר קומפקטי והן בארגז הטנדר – כמו גם לאפשר מעבר במקומות המוגבלים בארה"ב לכלים עד רוחב זה, להבדיל בין טרקטורונים לטנדרים ורכבי שטח. מדובר בשעטנז מקורי של כלי דו-מושבי עם מקום למטען או להוספת ארגז, מנשא, מיכל ריסוס, מתקן לחיבור ציוד יערנות או גינון וכיו"ב. בהונדה מייעדים את הפאיוניר 500 החדש כרכב היכול להוביל 2 נוסעים עם מטען במגוון סוגי שטח, בכלל זה בשטח קשה לעבירות. היצרנית מבטיחה הנאה בנהיגה ונוחות גבוהה, יחד עם הערך המוסף בדמות יכולות העבודה הבאות לידי ביטוי כאן במשטח מאחור וביכולת הגרירה. ניתן להעמיס כ-205 ק"ג מאחור ולגרור 454 ק"ג, ללא בלמים בנגרר. הונדה Pioneer 500 - הרוחב הוא 50" בלבד (127 ס"מ)
גימיק ייחודי – ולראשונה בסוג כלי שכזה – הוא מנגנון העברת ההילוכים ה'חצי אוטומטי' המופעל חשמלית ומתופעל באמצעות ידיות מתחת לגלגל ההגה, בדומה למקובל במכוניות ספורט אקזוטיות. חמשת ההילוכים הקדמיים וההילוך האחורי מועברים באמצעות משיכת ידית שמאל או ימין (העלאה והורדה) ללא הצורך להסיט מבט מהדרך או להוריד את הידיים מההגה. ההילוך הראשון קצר במיוחד ומוגדר על ידי הונדה כ-Low.
כיחידת כוח משמש כאן מנוע סינגל 4-פעימתי מוכח של הונדה המוכר מכמה דגמי טרקטורונים של היצרנית. מדובר ב-475 סמ"ק מקורר מים עם הזרקת דלק אלקטרונית. בהונדה לא מפרסמים נתון הספק. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות גלי הינע. 4 המתלים הם מסוג עצמות עצה כפולות, המציעים כל אחד מהלך של 150 מ"מ. על בלימת הכלי הקומפקטי – משקלו 459 ק"ג מוכן לעבודה, אורכו 260 ס"מ בלבד – אמונים צמד בלמי דיסק הידראוליים בקוטר 190 מ"מ מלפנים ודיסק הידראולי יחיד בקוטר 200 מ"מ מאחור. מידות הצמיגים הסטנדרטיים הן 24×8-12 מלפנים ו-24×10-12 מאחור. מרווח הגחון המינימאלי עומד על קצת יותר מ-24 ס"מ
הונדה פאיוניר 500 עוצב ותוכנן במטה הונדה שבאוהיו, ארה"ב, והוא ייוצר במפעל הונדה בדרום קרוליינה. המכירות מתחילות בימים הקרובים בארה"ב עם מחיר בסיס העומד על 8,500$.