מכירות טרקטורים בעולם ב-2014; ניתוח שוק
סך מכירות כל הטרקטורים החדשים ברחבי העולם בשנת 2014 מסתכם בכ-2.1 מיליון יחידות. אם ניתן להגדיר מגמה כללית בשוק זה, הרי שבסה"כ מדובר בירידה קלה של כ-3% במכירות ביחס לשנת 2013; אבל, ניתוח ועיון מעמיקים יותר מגלה שמתחת לגרף היורד קלות מתרחשות סערות ושינויי מגמה משמעותיים הרבה יותר, בוודאי אם מחלקים את השוק העולמי לשווקים אזוריים ומקומיים. החקלאות משתנית, ויחד אתה – כסמן ימני מוביל – שוק מכירות הציוד והמיכון החקלאי, והטרקטורים החקלאיים בראשם. יש לציין שהירידה במכירות הטרקטורים ברחבי העולם ב-2014 מהווה עצירה של מגמת עלייה עקבית שחווינו בשנים האחרונות, למרות שההאטה היא כאמור בסה"כ מינורית וניתנת לכמה פרשנויות.
למעלה מ-50% מסך הטרקטורים החקלאיים החדשים שנמכרו ב-2014 בעולם נמכרו בסין ובהודו, כשזו האחרונה היא כיום שוק הטרקטורים הגדול בעולם, מבחינה מספרית. אבל, רוב הטרקטורים שנמכרו במדינות ענק אלה הם ברמות ההספק הנמוכות יותר בהשוואה לשווקים גדולים בהם קיימת חקלאות בקנה מידה גדול בהרבה כמו צפון אמריקה, רוסיה, אוסטרליה, ברזיל ואירופה, שם כמות החקלאים קטנה יחסית – אך היקף העיבודים לגוף או מערך רק הולך וגדל; הפרשנות שתעזור לבדל בין השווקים כמו סין והודו לבין שווקי המערב אומרת שבגדול במדינות הראשונות יותר ויותר חקלאים יכולים להרשות לעצמם רכישת טרקטור (קטן, זול וחלש – אך במקום עבודת כפיים או צמד שוורים) בעוד שבמדינות המפותחות יותר הולכים ונעלמים חקלאים הפועלים בקנה מידה קטן, לטובת יצרנים וחקלאים בקנה מידה גדול בהרבה, ה'בולעים' את הקטנים לטובת מערכי ענק הדורשים באופן טבעי ציוד חזק, גדול ומתקדם יותר ויותר.
מכירות טרקטורים בעולם – 2014 (שווקים עיקריים)
מדינה/אזור 2013 2014 שינוי ב-%
הודו 619,159 592,942 4-
סין** 524,500 524,600 0
ארה"ב 201,851 208,274 3+
טורקיה 52,285 58,500 12+
ברזיל 65,089 55,537 15-
רוסיה 40,158 37,500 7-
גרמניה 36,248 34,611 5-
צרפת 42,656 33,127 22-
קנדה 27,542 28,144 2+
יפן* 24,721 20,944 15-
איטליה 19,018 18,178 4-
בריטניה 13,526 13,490 0
ד. קוריאה* 12,853 12,000 7-
סה"כ בעולם: 2,200,000 2,130,000 3-
*לא כולל טרקטורים מתחת ל-30 כ"ס
** לא כולל טרקטורים מתחת ל-24 כ"ס
בצפון אמריקה – ארה"ב וקנדה – נמשכה העלייה בנתוני מכירות הטרקטורים ב-2014, אך בקצב איטי יותר; בארה"ב – שוק הטרקטורים השלישי בגודלו בעולם (בכמות הכלים; ראשון במחזור) נמכרו ב-2014 קצת יותר מ-208,000 טרקטורים חדשים המהווים עלייה של 3% ביחס ל-2013. אבל, בשתי מדינות אלו מהווה סגמנט הכלים הקומפקטיים, ה'סמי מקצועיים' מתחת ל-40 כ"ס כ-50% מסך המכירות, במספרים. בכדי לבלבל אותנו עוד יותר נציין שגרף העלייה בסגמנט זה נעצר בין השנים 2009-2011 באופן צפוי בשל המשבר הכלכלי הכולל באותה העת, והוא נמצא שוב בעלייה מאז, עד כדי כ-100,000 טרקטורים מתחת ל-40 כ"ס שנמכרו בשנת 2014 בארה"ב לבדה. ניתוח סגמנט זה במדינות מערביות מתקדמות והישענות על תוצאותיו מהווה הימור לא קטן, שכן בכדי להוסיף שמן אל מדורת חוסר הבהירות בסגמנט זה נציין שלא מדובר במכירות לחקלאים 'פר אקסלנס' דווקא; חלקו מורכב מבעלי שטחים וחובבים שכלל אינם חקלאים (אך בכל זאת רוכשים טרקטור, בסופו של יום), חלקו מחקלאים קטנים בהיקף שטחיהם, חלקו ממשקי חי, חוות ומשתלות וחלק נוסף נרכש על ידי גופים מוניציפאליים, חברות גינון, רשויות ומפעלים. נוסיף על כך את התחזית לשנה הנוכחית, המדברת על נפילה של כ-20% במכירות בסגמנט של מתחת ל-40 כ"ס ונקבל תמונה ברורה למדי – של אי בהירות…
בעיה נוספת נעוצה בשוק המשומשים בארה"ב. אנליסטים רבים תמימי דעים שבשנים האחרונות הוצף השוק הצפון אמריקאי בכמות גדולה של טרקטורים חדשים מכל הגדלים, והמשך צמיחת – או נפילת השוק – תלויה באופן משמעותי בשוק המשומשים, ההולך ותופח במקביל, תרתי משמע – בעיקר בדמות 'סטוקים' ההולכים וגדלים של ציוד משומש, ולא ברור כיצד ישפיע בטווח הארוך יותר על השוק שם.
שוק גדול וחשוב נמצא גם בברזיל, עם מכירות של למעלה מ-60,000 טרקטורים חדשים ב-2013 – רובם כלים קטנים יחסית שנהנו מרוח גבית בדמות תוכנית מימון וסבסוד ממשלתית לעידוד רכישת טרקטורים על ידי משקים חקלאיים משפחתיים קטנים. ב-2014 חווה השוק בברזיל הצטמקות בחזרה לממדי השוק ב-2010-12 עם מכירות של כ-55,000 טרקטורים חדשים בשנה – כשליש מהם עם פחות מ-100 כ"ס. השוק הברזילאי ייחודי בהיותו כאמור מסובסד ומנווט על ידי המדינה, אך האמור מתייחס רק ליצרניות מקומיות – או לייצור מקומי – כך שקשה להקיש ממנו על יתר שווקי האזור או העולם, למרות גודלו.
ניתוח מגמות ראשוניות משלושת החודשים הראשונים של השנה מראה סימנים נוספים להיחלשות שווק מכירות הטרקטורים העולמי, אף על פי שכרגע היחלשות זו נראית במגמת האטה ובאופן מוגבל. באסיה נחשבת יפן למדינה המפותחת והמתקדמת ביותר מבחינת המיכון החקלאי והיא חוותה פריחה קצרת מועד בלבד – ב-2013 – בשוק הטרקטורים והמיכון החקלאי. באביב 2014 החלה צניחה בנתוני המכירות שם ואת 2014 מסיימת יפן עם נפילה של כ-15% במכירות הטרקטורים החקלאיים והציוד החקלאי החדשים.
גם בסין הסימנים מראים האטה, לאחר עלייה עקבית במכירות הטרקטורים שם בשנים האחרונות, עם ירידה בשנת 2014 ודווקא בעיקר בסגמנט הכלים הקטנים והחלשים יותר – ה-Core Busines של סגמנט הטרקטורים שם. במקביל נרשמת עלייה בכמות ובגודלי הקואופרטיבים והגופים הפועלים בקנה מידה גדול בחקלאות, כפועל יוצא – עם עלייה במכירות הכלים הגדולים והמתקדמים יותר, מה שמלמד על שינוי השוק ומעבר עקבי לכיוון המגדלים הגדולים, על חשבון החקלאות המשפחתית הקטנה יותר. מדובר בסין האדירה, שתמורות כאלו נעשות באיטיות רבה ויכולות לשנות כיוון עוד לפני שמהלך זה או אחר הסתיים, אך אנליסטים צופים כי גם 2015 תסתיים בירידה ברווחי החקלאים בסין, בעיקר בעקבות משבר בשוק החלב, וכי מצב זה ישפיע על מכירות הציוד והכלים החדשים. במספרים מדובר בשוק עצום, כאשר 2014 הסתיימה עם סך מכירת כ-525,000 טרקטורים חדשים בסין, אך לאחר חצי שנה ראשונה של עליות מדי חודש – בהשוואה לנתונים מקבילים מ-2013, הרי שהמחצית השנייה התאפיינה בירידות במכירות הטרקטורים מדי חודש, כאשר ברבעון האחרון מדובר כמעט בצלילה. בסה"כ צופים אנליסטים כי השווקים הסיניים וההודיים (בהודו נמכרו ב-2014 כמעט 593,000 טרקטורים חדשים, ירידה של 4% ביחס ל-2013) יתיישרו בחזרה לקראת 2016, לאחר שיופנמו השינויים שעוברים על שווקים אלו והכיוון יחל להתגבש, ככל הנראה לקראת עליית דרגה ברמת המיכון והטכנולוגיה, בכל קטגוריות ההספק של הציוד שיימכר שם. אין ספק שנהירת יצרניות מערביות מתקדמות ועתירות ידע להודו, סין ומדינות מתפתחות נוספות לא נעשית בכדי, ואת התוצאות נראה ללא ספק עם היצע חדש, מתקדם ומותאם יותר לשווקים אלו. כהתחלה.
קרוב יותר אלינו היא טורקיה, מעצמה בתחום מכירות הטרקטורים והחקלאות בכלל; טורקיה ממוקמת שביעית בעולם בגודל השוק החקלאי שבה. בטורקיה נמכרו ב-2014 כמעט 59,000 טרקטורים חדשים. זה יותר מבכל מדינה אירופאית ונתון זה ממקם אותה רביעית בעולם מבחינת מכירות טרקטורים חדשים. בשנתיים האחרונות מתאפיין השוק הטורקי בהשקעות גוברות בתחומי החקלאות ובמעבר עקבי לשימוש במיכון, ציוד וטכנולוגיה מתקדמת יותר ויותר בחקלאות. מדובר בזינוק של 12% במכירות לעומת 2013 והתקרבות למספרי השיא שנרשמו ב-2011, אז נמכרו בטורקיה כמעט 60,500 טרקטורים חדשים. אבל, סיבות רבות – חלקן כלכליות, חלקן פוליטיות – גורמות לכך ששוק הטרקטורים והמיכון החקלאי הטורקי מתאפיין בתנודתיות גבוהה וקיצונית, כך שאנליסטים רבים מעריכים כי הכיוון העיקרי אליו הולך שוק זה נמצא עוד בהתהוות, למרות שרובם מאמינים שהשוק הטורקי – במידה ולא יחווה טלטלה קיצונית מבחינה פוליטית או כלכלית – ילך יותר ויותר לכיוון חקלאות בקנה מידה גדול, על חשבון חקלאים קטנים יותר. מגמה זו בולטת מזה כמה שנים.
אירופה סובלת מזה זמן רב מירידות בנתוני מכירות המיכון והציוד החקלאי, באופן כללי, למרות שלמרבה האירוניה מדובר בשוק המתקדם והמפותח בעולם – לפחות מבחינת הציוד המיוצר והמוצע בו. בסה"כ רושם השוק האירופאי בכללותו ירידה של 8% בהחלט משמעותיים במכירות טרקטורים חדשים ב-2014 לעומת 2013, כאשר בכל השווקים הגדולים והחשובים שם נרשמות ירידות, למעט בבריטניה; בכל מדינות האיחוד האירופאי נמכרו בשנת 184,335 טרקטורים ב-2013, לעומת 169,500 ב-2014. חקלאי צרפת ויצרני ויבואני הציוד החקלאי שם רושמים צניחה של לא פחות מ-22% במכירות לעומת 2013, עם סך של קצת יותר מ-33,000 טרקטורים חדשים שנמכרו שם ב-2014. צניחה זו – הקיצונית באירופה בשנה האחרונה – מורידה את צרפת למקום השני במכירות הטרקטורים באירופה, לאחר שנים של מיצוב כשוק הגדול ביותר שם, מעלה את גרמניה למקום הראשון, בפער קטן. זה האחרון חווה אף הוא האטה בשנה האחרונה – של 5% "בלבד", אך מומחי שוק גרמניים חוזים כי מגמה זו תימשך גם השנה (2015).
באיטליה המספרים קטנים בהרבה – כ-18,000 מכירות ב-2014 – אך גם ההאטה איטית יותר, עם ירידה של כ-4% במכירות ביחס ל-2013. המצב באירופה מורכב במיוחד בעיקר בגלל ההבדלים המהותיים בין השווקים השונים, התמיכות הממשלתיות – מי יותר ומי פחות, המגמות והכיוון אליו מופנית החקלאות והבדלי המיסוי והמחירים. היצרניות האירופאיות מתקשות לייצר ציוד המותאם לכל מדינה ושוק, ונאלצות להשקיע רבות במגוון רחב של קטגוריות, דגמים ומפרטים. אם בעבר הלא רחוק נראה היה שלפחות מן ההיבט של מערכת כספים ומיסוי אירופה הולכת לכיוון מוגדר (האיחוד האירופאי) הרי שבפועל ובמבט קדימה זה כבר לא נראה כל כך יציב. עבור יצרנית איטלקייה, למשל, נדרשת גישה שונה לחלוטין בשיווק כלים לשוק המקומי (הרבה כלים קטנים, למטעים וכרמים, למשל) לעומת שיווק וייצור כלים תחרותיים לשוק הגרמני או הצרפתי, למשל, שם הביקוש לכלים גדולים ועתירי טכנולוגיה גדול יותר בשל אופי החקלאות השונה. וזו רק דוגמא. מצב זה מביא לשינויים משמעותיים בין השווקים האירופאיים השונים, גם כשמדובר במדינות מפותחות באופן דומה, שאף חולקות גבול משותף. השוק הגרמני הוא כאמור הגדול ביותר באירופה, הן בכמות הכלים שנמכרו והן בהיקף הכספי, בעיקר מהסיבה שבגרמניה אוהבים כוח; ההספק הממוצע של טרקטור חדש הנמכר בגרמניה עומד כיום על 155 כ"ס (!). זאת ועוד: כחמישית מהטרקטורים החדשים הנמכרים שם הם כלים עם למעלה מ-200 כ"ס. אחד מכל חמישה. בסה"כ מדבר הזרם המרכזי של התחזיות על המשך האטה במכירות הטרקטורים באירופה, עם ירידות בכלל השוק האירופאי של 5-10% גם השנה.
ברוסיה מצב מכירות הטרקטורים יציב קצת יותר מבאירופה, אבל גם לא מרנין עם ירידה של כ-6% במכירות הטרקטורים שם ב-2014 לעומת הנתונים של 2013. הגורם העיקרי הנו ירידה חדה בסגמנט הכלים בטווחי ההספק שבין 50 ל-100 כ"ס ומנתחי שוק למיניהם תמימי דעים ש"מצב השוק ברוסיה מאתגר למדי"… גם ברוסיה קיימת מגמה גוברת של מעבר לחקלאות בקנה מידה גדול ('עצום' יהיה תיאור נכון יותר…) וכפועל יוצא מדובר בציוד ובטרקטורים גדולים ומתקדמים. גם על שוק זה נאבקות לא מעט יצרניות מערביות המודעות לפוטנציאל ולשינוי שעובר על החקלאי הרוסי, משימוש בטרקטורים קטנים, עתיקים ופרימיטיביים למעבר למיטב הכלים הגדולים שיש לג'ון דיר, קייס, ניו הולנד ושות' להציע.
לסיכום, רוב התחזיות מדברות על המשך מגמת ההאטה בשוק מכירות הטרקטורים גם ב-2015, עם הערכות שנעות סביב ירידה של 5% בממוצע עולמי במכירות השנה, ביחס לגודל השוק ב-2014. אותן הערכות מאמינות שבמדינות המתפתחות נראה דווקא עלייה מתונה במכירות, בעוד שבשווקים המערביים והמפותחים יותר – בראשם אירופה וארה"ב – נמשיך לראות ירידה.
אין ספק ששוק החקלאות העולמי – ובעקבותיו שוק המיכון והטרקטורים החקלאיים – נמצא בתקופה משמעותית בהתפתחותו; מגוון זרמים שונים נמצאים בשלב המפגש ביניהם ועד שיהפכו לזרם ברור וצפוי, עוד יחלוף זמן. בסין ובהודו – השווקים הגדולים בעולם – כל תזוזה או תנודה נוספת לכיוון איחוד והגדלת המפעלים החקלאיים תשפיע מיידית על כמות החקלאים הזעירים האדירה כיום, וכפועל יוצא – על סוגי וכמויות הטרקטורים שיימכרו. בארה"ב ובאירופה הולכת וגוברת המגמה של עוד טכנולוגיה ויכולות אצל המיכון החקלאי, כאשר נושא צריכת הדלק והתפוקה הגוברת מהווים מרכיב עיקרי המשפיע על השוק. נוסיף על כך תמורות פוליטיות ומדיניות – בכל העולם – יחד עם שיקולים כלכליים של היצרניות השונות (שגם להן, מן הסתם אמירה בנושא…) והרי קיבלנו מים סוערים מאוד וקשים לניבוי. לא משעמם בחקלאות…