Zoomlion AA2004
, ,

הטרקטור הסיני לאירופה

Zoomlion

השנה שכרה זומליון 600 מ"ר מכובדים בהאנובר; ב-2017 הוזמנו כבר 1,800 מ"ר…


תתחילו להתרגל לשם; זומליון הסינית (Zoomlion) אולי עדיין לא ממש מוכרת במחוזותינו ולא רק אצלנו, אך מדובר בענקית ציוד מכני הנדסי ומשאיות סינית שצומחת בקצב מרשים מדי שנה, והממוקמת כיום כיצרנית הצמ"ה השישית בגודלה בעולם. רק לשם ההמחשה, זומליון גדולה מענקיות צמ"ה מוכרות כמו ליבהר, דוסאן, טרקס וג'ון דיר (חטיבת הצמ"ה). החברה הוקמה ב-1992 ובשנה שעברה כבר גלגלה מחזור מכירות של 13 מיליארד דולר.
זומליון הצהירה כבר מזמן על כוונותיה להיכנס במלוא העוצמה לתחום הציוד החקלאי אך רק בשנה שעברה בוצע הצעד המעשי הראשון, עת רכשה את יצרנית הטרקטורים הסינית צ'רי (Chery) שהפכה לבסיס הפעילות החקלאית של הקונצרן, המייצר כבר 60,000 טרקטורים בשנה, רובם ככולם לשוק המקומי והמזרח אסיאתי. צ'רי התמחתה בטרקטורים עם עד 50 כ"ס בלבד ולכן הצגת היצע טרקטורים חזקים יותר (עד 214 כ"ס) במסגרת 'אגריטכניקה 2015' מהווה את הצעד המובטח הבא.
Zoomlion AA2104

זומליון ZL 2104 הוא כיום הטרקטור הסיני המתקדם ביותר וחוד החנית העכשווי בפלישה לאירופה


במסגרת תערוכת המיכון והציוד החקלאי הגדולה והחשובה בעולם – Agritechnica – שנערכה החודש בהאנובר שבגרמניה הציגה זומליון מספר טרקטורים חקלאיים בדוכנה, בכלל זה הדגם הגדול ביותר המיוצר על ידה – זומליון ZL 2104. מנוע 6 צילינדרים מתוצרת דויץ המייצר 214 כ"ס, סרן קדמי (לא משוכך) מתוצרת DANA, תיבת הילוכים (40F/40R) של ZF, יציאת כוח (PTO) עם 3 מהירויות וכושר הרמה מרבי בזרועות של 6.0 טון הם מפרט סביר בהחלט, גם באירופה. הזומליון ZL 2104 מיועד להימכר באירופה, ויחד עם דגמים נוספים מתיימר להצטרף לסך של 5,000 טרקטורים אותם מתעתדת זומליון למכור במערב עד לסוף שנה זו.
Zoomlion ZN 1004

הזומליון ZN 1004 לא רק מזכיר בעיצובו דגמי סאמה או דויץ-פאהר, הוא גם מכוון אליהם כמתחרה תחרותי


מעניין לא פחות ואולי אף עם פוטנציאל הצלחה גדול יותר הוא הזומליון ZN 1004 שמנועו – פרקינס או דויץ, לפי ארץ היעד – מציע 100 כ"ס המועברים גם כאן אל הגלגלים דרך תיבת ZF. זה כבר טרקטור מתקדם גם בעיצובו שעלול לעשות למותגים אירופאיים זולים יותר, כמו דויץ-פאהר, סאמה, זטור ועוד חיים לא קלים בכלל.
בזומליון מכוונים למשקים מעורבים תחילה, כך שהמטרה היא להציע טרקטורים רב תכליתיים, בשלב ראשון. מכאן יידרש גם גיר אוטומטי רציף (CVT) שכרגע אין בהיצע, אך ברור שיוצע בדגמי 2017 – הליין החדש שיושק ב'אגריטכניקה 2017'.
Zoomlion 8000C combine

קומביין זומליון. התוכניות לאירופה כוללות גם ליין קומביינים מותאם ומתקדם


אבל, כאמור, בקנה שורה של טרקטורים ואולי ציוד חקלאי נוסף (כבר ידוע שגם קומביינים לתבואות "אירופאי" בתכנון) המתוכנן ושייוצר על פי אמות מידה מתקדמות עוד יותר, מתוך מטרה לעשות גלים גבוהים מספיק ב'אגריטכניקה 2017', המועד שנקבע לתחילת הפלישה המלאה של זומליון למערב. סביר להניח שרוב המפרט יהיה "מערבי", קרי: מנועים העומדים בתקנים האירופאיים, תיבות הילוכים, מערכות עזר אלקטרוניות וממוחשבות – וסביר להניח שגם העיצוב יהיה אירופאי (איטלקי?…), שכן כיום ברור כבר לכל היצרניות שלקנקן חשיבות גדולה ממה שהעריכו עד לפני מספר שנים. בכירי זומליון הצהירו שאינם מתכוונים לעצור בסביבות ה-200 כ"ס ומתעתדים להציע בקרוב טרקטורים עם 300 כ"ס ויותר. כיצד יעשו זאת? בכוונת הקונצרן לרכוש יצרנית טרקטורים מן המוכן, שכבר מבינה ויודעת את התחום, מה שמעורר לא מעט סקרנות ושאלות מי העומדת על הפרק…
וזה לא ייגמר בטרקטורים ובקומביינים; צ'רי – במקביל לרכישתה על ידי זומליון – ניסתה בשעתו לרכוש את קוורנלנד הנורבגית, אך הפסידה לבסוף לקובוטה. מתוך כך ניתן להבין שבתוכניות הקונצרן הסיני נמצא גם ייצור ושיווק ליין של ציוד ומיכון חקלאי נגרר ורתום, במטרה להציע one stop shop בו ימצא החקלאי את כל הציוד אותו הוא צריך.
תכוניות הפלישה של זומליון אינן מסתכמות בשליחת אוניות מלאות בטרקטורים לחופי אירופה. יו"ר זומליון, זאן צ'ונקסין (Zhan Chunxin) הסביר את האסטרטגיה של הקונצרן שהוא עומד בראשו בשלושה צעדים פשוטים: "1. נהיה זולים בממוצע בכ-15% ביחס למתחרות האירופאיות (הכוונה לזולות יותר, ד.ש.) 2. באיטליה ייבנה מרכז חלפים ענק שיוכל לספק חלפים במהירות ובזול לכל אירופה. 3. כחברה עתירת יכולות פיננסיות נוכל להציע תוכניות מימון חסרות תחרות לרוכשים".
יו"ר זומליון, Zhan Chunxin

יו"ר זומליון, Zhan Chunxin: "נהייה זולים ב-15% מהמתחרים באירופה"


אז מה בעצם רוצים קברניטי זומליון בפלישתם למערב? קודם כל – למכור, כמובן. מדובר בשווקים גדולים מבחינת כמויות המכירה אך ענקיים מבחינת הפוטנציאל לרווח; על כל טרקטור מתקדם וגדול שיימכר באירופה צריך למכור כמה וכמה (ועוד כמה) טרקטורים קטנים יותר בסין או במזרח הרחוק כולו בכדי להרוויח רווח דומה. בכדי למכור בשווקים המערביים יש לעמוד בסטנדרטים המערביים, שהם כיום גבוהים לאין ערוך בהשוואה לסטנדרטיים המקובלים בסין, למשל. מדובר באיכות הרכבה ובנייה, פליטת מזהמים, הספקי מנועים, ביצועים וכל נתון אחר ההופך מוצר לאיכותי. כיצרניות סיניות נוספות הרוצות 'ליישר קו' עם התוצרת המערבית, כך בחרו גם בזומליון בדרך הקצרה יותר – אך הקשה יותר, והיא להתחיל ולייצר בסטנדרטיים מערביים, בכדי להצליח ולחדור לשווקים הנוקשים והדורשניים של אירופה וארה"ב (האופציה השנייה היא להכניס יצרניות מערביות לייצר בסין). בתערוכת אגריטכניקה הבאה, המתוכננת ל-2017, מבטיחים בזומליון להציג ליין טרקטורים חדש, מתקדם ותחרותי, שיהיה מיועד להימכר באירופה. ליין כזה יהיה אקטואלי גם עבורנו, וה"חשש" שנראה ציוד מתקדם ובמחיר תחרותי – סביר להניח שיתממש. החשש הוא כמובן אצל היצרניות האירופאיות, האמריקאיות והקוריאניות, שמבינות שאנו בפתחו של עידן חדש בעולם המיכון החקלאי. קוריוז מעניין המעיד על הצפוי מזומליון נמצא על ידי עיתונאי גרמני זריז, שמצא שזומליון שכרה מראש 1,800 מ"ר (!) בתערוכת אגריטכניקה הבאה – פי שלוש מהשטח אותו שכרה השנה. צריך יותר מזה להבין שהסינים רציניים?…