מבט על עתיד תאי המפעיל
Fritzmeier Cabs נחשבת כיום לאחת החברות המובילות – אם לא המתקדמת והמובילה בעולם – בתחום ייצור תאי מפעיל לטרקטורים ולציוד כבד. רוב יצרניות הציוד אינן מייצרות את הקבינות שלהן בעצמם, מאחר – ובדומה למנועים, למשל – מדובר במלאכה הדורשת מיומנות גבוהה, המון ידע ויכולות טכנולוגיות וניסיון. אם השם אינו מוכר לכם, נציין כי לא מעט יצרניות שאינן בגדר קוטלות קנים, בלשון המעטה, רוכשות את הקבינות עבור לפחות חלק מהטרקטורים, הציוד הכבד או המלגזות שלהן מחברת Fritzmeier Cabs. בתוך אלו נציין חברות כמו פנד, JCB, בובקט, טרקס, היטאצ'י, קובוטה, ליבהר, קומטסו, מרצדס, קטרפילר, האם ועוד. הכיוון ברור…
החברה, שהוקמה בשנות ה-20 בגרמניה על ידי מומחה אוכפים וציוד לעגלות סוסים בשם גאורג פריצמאייר (כן, יש קשר לשם החברה…), התמחתה תחילה בייצור גגונים לטרקטורים חקלאיים – אבזור שלרוב לא הוצע בשעתו על ידי היצרניות כסטנדרט – והמשיכה בייצור כיסויים לארגזי מטען ועגלות, כאשר לקראת פרוץ מלחה"ע ה-2 כבר החלה לספק קבינות וכיסויי ברזנט לאי אלו יצרניות טרקטורים גרמניות מובילות. עם השנים התרחבה החברה לפעילויות נוספות, עד שכיום היא מייצרת קבינות, כאמור, אך גם חלקי מרכב ושלדה לציוד כבד וטרקטורים, חלקי פלסטיק מיוחדים לתעשיית הצמ"ה, המיכון ואף המטוסים ומגלשי שלג וסנובורד, בעיקר עבור יצרניות מובילות בתחום. מאחר ומדובר בחברה פרטית לא פורסמו נתוני מכירות ומחזור, אך מהידוע מדובר בכ-2,000 עובדים המועסקים על ידה ובבעלות על כמה מפעלים ומרכזי פיתוח באירופה, מדרום אמריקה ובמזרח אסיה.
במהלך תערוכת Bauma 2016 שתיערך בחודש הבא (אפריל) בגרמניה, תחשוף Fritzmeier Cabs את קבינת העתיד שלה, קונספט של תאי המפעיל מהדור הבא אותם תציע כאשר ההבטחה היא כי מדובר בסטנדרט חדש, ברמת בטיחות חסרת תחרות כיום, באיכויות הרכבה ובנייה חסרות פשרות והבטחה להנדסת אנוש טובה מכל המוכר בסגמנט. הקבינה נקראת Genius Cab ובחברת Fritzmeier Cabs מסבירים כי בתכנונה ובבנייתה מיושמים שיטות וחומרים חדשים שאפשרו להגיע לרמת מוצר כפי שהקבינה החדשה מתיימרת להציג.
למעט התמונות המופיעות כאן, לא פרסמה החברה תמונות מתוך הקבינה, ולאלו נצטרך להמתין עד לחשיפה הרשמית והמלאה. עיקר הייחוד ב-Genius Cab הוא במבנה החדשני, המבטיח שימוש מדויק ונכון בחומרים קלים דוגמת אלומיניום בשילוב חומרים וחלקים סופר-קשיחים מפלדה. הקבינה בנוייה באופן מודולארי כך שכל החלקים – מאלומיניום ומפלדה – משתלבים זה בתוך זה בדיוק מרבי, ויוצרים קפסולה במשקל סופר נמוך מחד, אך בעלת חוזק חסר תחרות למוכר כיום בתחום. מבנה מודולארי מעוגן בפטנט זה מאפשר גם, לפי הסבר אנשי Fritzmeier Cabs, ניצול מרחב פנים מיטבי, מאחר והדפנות, הרצפה והתקרה דקים באופן יוצא דופן. בנוסף, שיטת הרכבה זו מאפשרת שטח חלונות גדול במיוחד, התאמה למגוון רחב של ציוד וכלים המיוצרים על ידי מגוון יצרנים ותיקון בעת הצורך, כאשר לרוב ניתן יהיה להחליף רק את החלק הפגוע.
חוזק ועמידות הקבינה החדשה בפני פגיעות היא עיקר החדשות, כאמור, כאשר אנשי היצרנית טוענים כי בגרסתה הדקה והבסיסית ביותר מסוגלת ה-Genius Cab לעמוד במשקל של 9 טון על הגג. מדובר בנתון שהושג עד היום רק אצל תאי מפעיל מחוזקים השוקלים למעלה מ-30% יותר והמציעים שטח פנים קטן יותר ביחס לשטח הכולל (בשל הצורך בדפנות עבות יותר). נתון זה מושג בין היתר הודות למבנה התקרה, העשוי מספר שכבות מפלדה, והמשולב בקורות הצד התומכות באופן המבטיח הגנה מעל לסטנדרט המחוייב כיום הן ממכות מלמעלה והן מפגיעות צד. השמשות מחוסמות ומשוריינות, ועמידות אף הן בפני מכות ופגיעות הרבה מעל לתקן המחייב כיום, מבטיחים ב-Fritzmeier Cabs.
הקבינה החדשה תוכננה כאמור להיבנות באופן מודולארי, ולפיכך להתאים למגוון רחב של שימושים וציוד, כאשר היצרנית יכולה לבחור את רמות האבזור, הגודל הסופי, סוג החיווט והציוד הנלווה, וכמובן – יחידת הכיסא והתפעול. החברה תוכל לספק את הקבינות מוכנות להרכבה, כאשר כל שנותר ליצרנית הטרקטורים או הציוד הכבד הוא לחברה עם כמה ברגים, לחבר את החיווט ובמידה הצורך – להתקין את הכיסא שלה ויחידת השליטה שלה.
תא המפעיל החדש מוצע כמובן עם כל הצנרת, המעברים והחיבורים הנדרשים למערכות המיזוג, הקשר, המחשוב והאלקטרוניקה. הקבינה מציעה גם סוכך שמש חשמלי, תאורת LED אינטגראלית, "מראות" שהן למעשה מצלמות המשדרות תמונה אל מסך מגע ועוד.
בשלב הראשון מתוכנן ייצור סדרתי של הקבינה החדשה Genius Cab החל מסוף שנה זו, עבור ציוד (חקלאי וכבד) במשקלי עבודה של 10-40 טון.