מרצדס אונימוג
, ,

האונימוג ליערנים ולחקלאים

מרצדס אונימוג

אונימוג מותאם לשימוש במגוון משימות יערנות. הדגם המצולם משמש כגורר וכנושא ציוד וכלים למקומות קשים לגישה

משאית השטח הקלה והאגדית מבית מרצדס – האונימוג – נולדה כרכב חקלאי, למרות שבמחוזותינו ההקשר פחות מוכר. בגרמניה של אחרי מלחה"ע השנייה עסקה תעשיית הרכב החרבה בשיקום עצמי, כאשר הצורך הדחוף ביותר היה להציע כלי רכב שיתרמו לשיקום הריסות המלחמה. האונימוג נולד על שולחן השרטוטים של חקלאי גרמני בשם אלברט פרידריך, מיד עם סיום המלחמה, ב-1945. פרידריך דנן גדל והתחנך בחווה המשפחתית, אך במקביל ללימודי מכונאות, חקלאות והנדסה התברר כעילוי בתחום המכאני והיה מעורב באי-אלו פיתוחים והמצאות בתעשיית הרכב והמיכון החקלאי בתקופה של לפני מלחה"ע. פרידריך זיהה את הצורך הדחוף בגרמניה לרכב ש"ידע לעשות הכל", לפחות בתחומי החקלאות, התשתיות, הבניין והיערנות. הוא תכנן רכב שיוכל להגיע לכל מקום, פשוט מכאנית ונוח לתחזוקה ותיקון, יוכל לשמש למגוון משימות חקלאיות – כטרקטור לכל דבר, ויוכל להפעיל מגוון רחב של ציוד – הן תוך כדי תנועה (מתחחות, מקצרות, נגררים וכיו"ב), והן במצב נייח (מכונות דייש, כננות, משאבות וכיו"ב). לאונימוג היו לפיכך 4 גלגלים גדולים, זהים בגודלם, הינע כפול, יציאות כוח (PTO) וזרועות הידראוליות.
התגובות הנלהבות לקונספט הייחודי הביאו את אלברט פרידריך לנסות ולייצר את האונימוג – כך נקרא הרכב, קיצור של UNIversal MOtor Gerat, רכב או מתקן מנועי אוניברסלי, בגרמנית – ולאחר מספר נסיונות

מרצדס אונימוג

אונימוג עם מתקן ייעודי להרמת וגרירת גדמי עצים ביער. דגם זה מצוייד בצמיגי טרקטור לטובת יכולת אחיזה מיטבית גם על קרקע לחה, בוצית או המכוסה עלים נעדרי אחיזה

ואכן, מיומו הראשון הפך האונימוג לרכב עתיר יכולות ורב פעלים, המותאם למגוון עצום של משימות. אונימוג הוצע ועדיין מוצע בכמה דגמים הנבדלים אלו מאלו בגודל ובסוגי המנועים, ומותאם לשמש פלטפורמה לאינספור יצרניות מתמחות, כבסיסי לציוד כמו משאבות, מרססים, מפזרות מלח, מקדחים, מנופים ועוד. במקביל מוצע האונימוג גם בתצורת משאית קלה, להובלת ציוד או מטען בארגז – אך לאלו הנדרשים לנוע בתנאי השטח הקשים שבנמצא.

מרצדס אונימוג

גרסת מנוף סל לתנאי שטח קשים לגישה ועבירות. היצע מנופי הסל המוצעים "מהמפעל" הוא גדול, ואליו מצטרף היצע גדול פי כמה של יצרניות חיצוניות נוספות

באירופה (בעיקר) הפכו דגמי האונימוג השונים גם כבסיס לרכבי יערנות וכחלופה לטרקטורים חקלאיים, בעיקר הודות ליכולות ה"טרקטוריות" המרשימות של משאיות קלות אלו, יחד עם הנוחות ומהירות הנסיעה כשל משאית, המאפשרים אף נסיעה על כבישים מהירים.

מרצדס אונימוג

דגם של אונימוג המיועד לעבודות ריסוק גזם בקנה מידה גדול. מנוף המותקן מאחור משאיר מקום לתא מפעיל בארגז, המאפשר למפעיל המנוף לשבת קרוב ובבטחה אל מקום העבודה. המנוף תוכנן ללפות גזעים וענפים גדולים ולהובילם את פתח המרסקת – כמובן ש)גם(בתנאי קשים

במסגרת תערוכת יערנות גדולה שנערכה זה עתה בגרמניה, הציגה מרצדס את דגמי האונימוג החדשים בגרסאות ייעודיות הן לשימוש חקלאי והן לשימוש יערנות מקצועי. מדובר בגרסאות המוצעות מוכנות לייעודן המקצועי "מן המפעל", כאשר יש לקחת בחשבון שבאירופה לבדה מציעות עשרות יצרניות מתמחות אבזור והתאמות מיוחדות לדגמי האונימוג השונים. הנה מקבץ של כלי הרכב המקצועיים ביותר שתרצו לצדכם במשימות תחזוקת יערות, כיבוי, ניידות בתנאי קיצון וחקלאות, כפי שהוצגו זה עתה על ידי מרצדס בתערוכה.

מרצדס אונימוג

וזו גרסה קומפקטית יותר וניידת של מרסקת גזם לעבודה בשטח, המתחברת בחיבור מהיר לחלקו הקדמי של האונימוג, והמפועלת באמצעות יציאת הכוח )PTO( של המשאית הקלה

מרצדס אונימוג

דוגמא להתאמת האונימוג כספק כוח נייד: מפצל הגזעים המאסיבי הנייד מופעל באמצעות המערכת ההידראולית של הרכב, וכבונוס ניתן בסוף היום לקפלה, להרימה באמצעות הזרועות האחוריות ולנסוע הביתה…

מרצדס אונימוג

גרסת מנוף סל נוספת על בסיס האונימוג, אך המותאמת במיוחד לעבודות כריתה ותחזוקת עצים. האונימוג מאפשר לכורת גישה נוחה ובטוחה אל העץ יחד עם הציוד הנדרש

מרצדס אונימוג

הזרועות הקדמיות והיציאות ההידראוליות הסטנדרטיות של האונימוג מאפשרות חיבור מגוון של כפות קדמיות. בכך מרוחב פוטנציאל השימוש של האונימוג בשירות חקלאי, מוניציפלי או יערנות הודות ליכולת לבצע משימות קלות של מעמיס אופני או דחפור קטן וחוסך בכך שימוש בכלי ייעודי בשטח

מרצדס אונימוג

אופציות החיבור לציוד חקלאי – בדיוק כמו טרקטור – יחד עם הרב שימושיות והיכולת לנוע במהירות גבוהה משל טרקטור חקלאי בכבישים הופכת את המשאית הקלה לחלופה לטרקטורים כבדים וגדולים, בעיקר במרכז אירופה

מרצדס אונימוג

דוגמא לאונימוג בשירות חקלאי, המשמש לאיסוף הירק בשדה והובלתו – גם למרחקים גדולים יחסית, במידת הצורך – עד למרכז המזון או למשק

מרצדס אונימוג

אונימוג המותאם לשימוש מוניציפלי, במקרה זה לתחזוקת שולי כבישים. באירופה מוצעות אינספור ערכות כיסוח מתקדמות וייעודיות, חלקן אוטומטיות לגמרי עם בקרות גובה, יכולת עקיפת מכשולים וכיסוי שטח מלא גם בתנאים של מצע משובש וכמה שיפועים