מזל טוב! יומולדת 25 ל-JCB Fastrac (וידאו)
ג'י.סי.בי הבריטית (JCB) מציינת יומולדת 25 לתחילת ייצור סדרת הטרקטורים הייחודית שלה – פאסטראק (Fastrac). למעשה, למרות הצלחה יחסית במכירות והיותו שעטנז ייחודי בעולם הטרקטורים, לא קמו לרעיון מתחרים של ממש ולאורך השנים התחרו דגמי הפאסטראק יותר במשאיות מאשר בטרקטורים אחרים. ומהו אותו הרעיון? אנטוני במפורד, בנו של מייסד החברה ונשיאה כיום, האמין כי בשוק חסר טרקטור היכול לשלב בין משימות "טרקטוריות" קלאסיות, בשדה, במשק, בחווה וכיו"ב, לבין יכולות נסיעה מהירה על כביש סלול, בכלל זה על כביש מהיר.
האגדה בג'י.סי.בי מספרת כי הרעיון לקונספט הייחודי המוצע בפאסטראק נרקם במוחו של במפורד הבן כבר ב-1984, בעת שהיה בחופשה. הוא חיפש פתרון לחקלאים רבים שנאלצו לשנע את הטרקטורים שלהם למרחקים ההולכים ומתארכים, הן עם ציוד עיבודים רתום או נגרר והן למטרות הובלה (תבואות שונות, מזון לבע"ח ועוד). השיטה המקובלת היתה ביצוע מלאכות רבות על ידי 2 כלים שונים, וב-2 שלבים: רכב מהיר (לרוב משאית) למשימות השינוע וההובלה למרחקים ארוכים, וטרקטור חקלאי קונבנציונלי לביצוע העבודות החקלאיות הקלאסיות. במפורד ראה בחזונות כלי אחד שיוכל לבצע את כל המשימות, הן החקלאיות האיטיות והמוכרות והן את הנסיעות המהירות על הכביש.
בג'י.סי.בי. לא מציינים עובדה זו, אך ניתן לשער שיו"ר החברה בהחלט הכיר את חברת Trantor International Ltd מ-צ'סטר שבאנגליה. חברה קטנה זו חיפשה פיתרון לבעיה דומה והגיעה אף היא למסקנה שנדרש טרקטור מהיר יותר, שיוכל לנוע גם על הכביש הסלול. כבר ב-1973 הציגה טרנטור אב-טיפוס שהתיימר להציע רעיון מהפכני בשעתו והייצור המוגבל שהגיע מיד לאחר מכן כלל 20 טרקטורים שכולם נמכרו למדינות באפריקה. עד 1987 יוצרו ונמכרו כ-500 טרקטורים ייחודיים שרובם הותאמו לנסיעה במהירות של עד 80 קמ"ש. אבל, בהיעדר מערכות ניהוג, שיכוך, מתלים ובלמים מודרניים, היו אלו יותר טרקטורים מהירים מאוד מאשר כלים רב תכליתיים היודעים לבצע גם משימות חקלאיות איטיות וגם לנסוע במהירות גבוהה בכביש המהיר.
אין ספק שעם השראה זו או לא, ללורד במפורד היו שאיפות גבוהות יותר, ועיקרן ייצור כלי רכב שיהיה טוב, יעיל ובטוח גם בעבודת השדה האיטית והדורשת כוח רב, וגם במשימות של נסיעה מהירה וארוכה לעיתים על כביש סלול.
ב-1987 הוחל בניסויים סודיים ביותר של אב טיפוס ראשון של ה-Fastrac. העיצוב הבסיסי המהפכני של אותו אב הטיפוס היוו בסיס לעיצוב המאוחר יותר של הדגמים המוכנים לייצור סדרתי, ונותר עד היום בדגמי Fastrac העדכניים. ב-JCB הבינו שכל רכב המיועד לנסוע על דרך סלולה במהירות גבוהה (גם אם יחסית) חייב מערכת מתלים בכדי לאפשר יציבות גבוהה ורמת בטיחות נאותה. ניסויים אינטנסיביים עם כמה מערכות ניפצו את המיתוס שתפס עד אז ולפיו לא ניתן לייצר טרקטור חקלאי יעיל עם מתלים הן מלפנים והן מאחור.
לאחר עוד אינספור שעות בחינה וניסוי, בניית כמה וכמה אבות טיפוס ותקופות בחינה חשאיות אצל חקלאים נבחרים חשפה JCB את ה- Fastrac והרעיון המהפכני שמאחוריו ב-1990, במסגרת תערוכה חקלאית באנגליה. החברה הודיעה על השקעה של 12 מיליון לי"שט בפיתוח והתאמת קווי ייצור לטובת הפרויקט, ובאביב הבא – 1991 – הוחל בייצור הסדרתי. הפאסטראק התקבל בפליאה ובהתלהבות על ידי התקשורת ומומחים חקלאיים שונים, והדהים בעיקר לנוכח מהירותו המקסימלית: 75 קמ"ש! לפאסטראק היו בלמי דיסק בדומה למשאיות, בולמי זעזועים סביב שאיזנו את עצמם, היגוי לארבעת הגלגלים ומערכת ABS. אל כל אלו יש להוסיף גיר רציף, והרי הועמד כאן על ידי JCB רכב מהפכני ללא ספק.
למרבה ההפתעה, לקוחות ראשונים התלהבו בעיקר מהמהירות והנוחות חסרי התחרות – בשטח; פתאום ניתן היה לדסק, לקלטר ולבצע פעולות חקלאיות נוספות שלא ב"מהירויות טרקטוריות" מוכרות, אלא הרבה יותר מהר – והודות למערכת המתלים סביב, גם הרבה יותר נוח. היצע הדגמים כלל בתחילה שילוב בין 2 מנועים לבחירה – 120 ו-140 כ"ס לתיבת הילוכים מסוג פאוורשיפט עם 2 שלבים.
העלאת ההספק היתה מוטיב חוזר אצל מפתחי הג'י.סי.בי פאסטראק ונבעה מדרישות מצד הלקוחות; ב-1993 קיבל הפאסטראק מנוע עם 150 כ"ס (Fastrac 155) ו-170 כ"ס (Fastrac 185). במקביל להעלאת המהירות בטרקטורים של JCB התבררה נקודת תורפה בהקשר לצמיגים, שנדרשו להיות מסוג מיוחד (ויקר…) שנאלצו לעמוד בתקני המהירות בכביש. ב-1995 הפתיע ג'י.סי.בי עם השקת הפאסטראק 1115 הקטן יותר, שהוגבל למהירות מרבית של 50 קמ"ש – עדיין מהיר מרוב הטרקטורים בשעתו – ולפיכך יכול היה להסתפק בצמיגי טרקטור סטנדרטיים, בעלות נמוכה יותר.
דגם זה קיבל גם את מערכת ההיגוי הכפול המתקדמת שפותחה במיוחד עבור המעמיסים הטלסקופיים של היצרנית – Quadtronic – כמו גם הגרסה החזקה קצת יותר – ה-1135 (135 כ"ס בהשוואה ל-115 ב-1115). שילוב מערכת ההיגוי המתקדמת בטרקטור חקלאי התבררה כמוצלחת ביותר, והצליחה כבר בדגמי ה-1115 ו-1135 להקטין את רדיוס הסיבוב ב-25% וזאת מבלי לפגוע ביציבות בנסיעה מהירה. למעשה, מערכת זו – עם התאמות ופיתוחים מתבקשים – מוצעת עד היום בדגמי הפאסטראק העדכניים.
אל יתר דגמי הפאסטראק ה"קומפקטיים" צורפה ב-1998 סדרה 2000, שכללה את ה-2150 החזק יותר, עם 148 כ"ס ותיבת הילוכים עם לא פחות מ-54×18 הילוכים. דגם זה היווה מתאבן לסדרה חדשה, חזקה יותר, שהוצגה ב-2001 תחת השם 'פאסטראק 3000'. לדגמי סדרה זו היה בסיס גלגלים ארוך במקצת ביחס לדגמים 1115 ו-1135 ומנוע בסיסי עם 148 כ"ס.
ב-2005 נכנסה ג'י.סי.בי לליגה הגבוהה יותר של הטרקטורים החקלאיים עם חשיפת ה-Fastrac 8250 שהציע 250 כ"ס ולראשונה אצל JCB גם גיר רציף. ב-2008 הוצגה סדרה חדשה נוספת – סדרה 7000 – שכללה טרקטורים בטווח ההספק שבין 178 ל-270 כ"ס ותיבת הילוכים מסוג P-Tronic (המוגדרת כ-semi-powershift) עם 24×9 הילוכים. תיבה זו התבררה כמוצלחת ביותר והיתה אחד מעמודי התווך על בסיסם תוכננה סדרה 3000 Xtra החדשה, שהוצגה ב-2011. באותה השנה הוצגה גם סדרה 8000 ובמקביל לראשונה הציעה ענקית הצמ"ה הבריטית טרקטור חקלאי עם יותר מ-300 כ"ס.
ב-2013 הושקה סדרת הטרקטורים המתקדמת ביותר עד כה מבית JCB – סדרה 4000. זהו בהחלט פאסטראק "קלאסי" עם המבנה הייחודי והמערכות המאפיינות. דגמי סדרה זו מוצעים עם הספקים שבין 175 ל-235 כ"ס, גיר רציף, מערכת מיתלים עצמאיים מתאזנת באופן אוטומטי (שומרת על הטרקטור מאוזן ככל הניתן, בלי קשר למצב כל גלגל), היגוי לארבעת הגלגלים הניתן לכיוון (רק קדמי, רק אחורי, כפול לאותו הכיוון או כפול לכיוונים מנוגדים), מערכת הידראולית מתקדמת, תא מפעיל מתקדם ביותר עם הנדסת אנוש מושקעת ועוד.
במשך שנים נותר הפאסטראק אכן כלי ייחודי, ללא תחרות של ממש מצד המתחרות. עד לשנים האחרונות לא היתה בנמצא הטכנולוגיה שתאפשר לטרקטורים חקלאיים גדולים נסיעה בטוחה בכביש הציבורי – במהירויות גבוהות. בתחום זה היה הפאסטראק ייחודי והוא נותר ככזה עד לשנים האחרונות. אבל, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות כמעט בכל תחום המרכיב את הטרקטור המודרני – בעיקר בתחום המתלים, הבלמים ומערכות העזר השונות (קרי: בטיחות) – יש כיום יותר ויותר טרקטורים קונבנציונליים בשוק היודעים לבצע את כל המשימות בשדה, ובסוף היום או כאשר נדרש להוביל מטען כבד גם לנסוע במהירויות של 50, 60 קמ"ש ואף מעבר לכך בכביש המהיר.
כיום כולל היצע דגמי הפאסטראק 7 גרסאות שונות, 5 מהן בנויות לפי התצורה המקורית של הפאסטראק – 4 גלגלים זהים בגודלם. 2 גרסאות נוספות נראות כטרקטור חקלאי סטנדרטי, למרות שהפער בין קוטר הגלגלים הקדמיים לאחוריים הוא קטן מהמקובל בתחום. גם בתצורתו – 4 גלגלים זהים בגודלם עם היגוי קונבנציונלי – נותר הפאסטראק טרקטור ייחודי בנוף כיום, ולמעשה היחיד בקטגוריות המשקל וההספק שלו הבנוי כך; מבנה זה מאפיין כיום את הגדולים ביותר מבין הטרקטורים החקלאיים – הפרקיים כפולי ההינע.
באופן תמוה לא פורסמו במסגרת ציון חגיגות חצי היובל סיכומי מכירות של דגמי הפאסטראק ומספרים שנמכרו לאורך השנים. ניתן להעריך שטרקטורי הפאסטראק אינם מקור ההכנסה העיקרי של JCB (או לקוות שכך…) וכי במהלך השנים נמכרו אלפים בודדים של טרקטורי פאסטראק – בבריטניה בעיקר. גם לישראל השתחלו במהלך השנים דגמים בודדים – אחד או שניים עדיין במצב עבודה. אבל, אין ספק שהפאסטראק נמכר ונמכר מספיק בכדי שבג'י.סי.בי ישקיעו בו כה הרבה תקציבי פיתוח, מאמץ ובעיקר – חשיבה מקורית ומחוץ לקופסא. באירופה יש לא מעט חקלאים גדולים שלא יחליפו את דגמי הפאסטראק בשום טרקטור אחר, לאור התאמתם המושלמת לצורכיהם, אמינותם (לפחות באירופה…) וביצועיהם בשטח ובכביש – בעיקר תחת סעיף הנוחות.
היתרון היחסי של תצורת טרקטורי הפאסטראק של JCB הולך ומיטשטש עם השנים, כאמור – בעיקר הודות להתפתחויות הטכנולוגיות והבטיחותיות בשנים האחרונות, המאפשרות גם לטרקטורים קונבנציונליים בתצורתם לנסוע מהר על הכביש וברמת בטיחות גבוהה. האם ג'י.סי.בי פאסטראק ישרוד במתכונתו גם בשנים הבאות? האם יימשך ייצור ופיתוח הטרקטורים החקלאיים בג'י.סי.בי? ימים יגידו. בינתיים נצטרף לברכות יום ההולדת לאחד הטרקטורים המעניינים והיחודיים שיוצרו – ועדיין מיוצרים עם הרבה גאווה וכבוד!