הפתעה: טרקטורים אוטונומיים מ-CNH! (וידאו)
קונצרן CNH (קייס, ניו הולנד ועוד) הטיל פצצה של ממש במהלך התערוכה החקלאית הגדולה בארה"ב – ה-Farm Progres Show המרחשת בימים אלו באיווה; ללא הכנות, רמזים או הצהרות מוקדמות, הוצגו שני טרקטורים אוטונומיים, ללא מפעיל, האחד מבית קייס והשני מבית ניו-הולנד. מדובר במהלך בעל משמעויות מרחיקות לכת, שכן מזה זמן מה מתנהל מתחת לפני השטח מירוץ פיתוח ותכנון של טרקטורים אוטונומיים בין לא מעט יצרנים, יזמים וגופים מתחומי הטכנולוגיה המתקדמת, כאשר על פניו קונצרן CNH הבי"ל (בבעלות פיאט האיטלקי) לא גילה ולו ברמז שיש בידיו קלפים כה חזקים ובשלבי פיתוח כה מתקדמים. הטרקטורים המסקרנים מצוידים במערכות ניהוג אוטומטיות עדכניות המתבססות על ראדארים המאפשרים התמצאות בשטח ו"מאתרים" מפגעים או גופים זרים, וכמובן על מערכת ניווט והתמצאות מתקדמות מבוססות לווינים (GPS). המערכות מנתרות בכל רגע נתון מגוון רחב של נתונים ופרמטרים בעבודה – מהירות, החלקה, צריכת דלק, מומנט ועוד – ומשדרות את המידע באופן ישיר למערכת הבקרה והשליטה, שיכולה להיות מופעלת באמצעות מחשב נישא קומפקטי או טאבלט מכל מקום. המערכות האוטונומיות תוכננו לאפשר שליטה מלאה ומוחלטת בטרקטור ובציוד הנישא/נגרר על ידו – מבלי להיות בקרבתו.
הטרקטור האוטונומי של ניו הולנד מתבסס על ה-T8 – מכונה New Holland T8 NHDrive – ולמעשה דומה לטרקטור הסטנדרטי הגדול והמוכר בכל, למעט בחלל תא המפעיל שריק כאן, הודות למערכות ניהוג אוטומטי, ניווט ובקרה ממוחשבות המחליפות את המפעיל האנושי. בקייס הלכו צעד אחד רחוק יותר עם קונספט המתבסס על הקייס מאגנום העדכני, אך בעיצוב חדש שעיקרו ב"אין קבינה", שמן הסתם כבר אין בה צורך בכלי אוטונומי. לא מדובר בהסרה גסה של תא המפעיל, אלא בהשלמה עיצובית ותכנון חלק זה של הטרקטור מחדש, כאשר התוצאה בהחלט חריגה, שונה מהמוכר ואולי מרמזת כיצד ייראו הטרקטורים בעתיד – לפחות אלו שיפעלו ללא מפעיל.
ההבדל בעיצוב של שני הטרקטורים אינו מקרי; ב-CNH ביקשו להדגים באמצעות אב הטיפוס המתבסס על הניו הולנד T8 מערכות ניהוג אוטונומיות הניתנות להתקנה על טרקטורים קיימים, כמו גם טרקטורים עצמאיים לפי דרישה, בהם עדיין יכול לשלוט גם מפעיל בשר ודם – למשל לצורכי התניידות בכביש הציבורי, סוגי עבדות שהמערכות האוטומטיות עדיין אינן מתאימות להן (עם כף, למשל) וכיו"ב. השילוב למצב אוטונומי מיועד לעבודות מונוטוניות, בסביבה מוגדרת, בהן כבר כיום למפעיל תפקיד מזערי – לרוב יותר בגדר מפקח מאשר מפעיל. מערכת כגון זו המוצגת באמצעות ה-New Holland T8 NHDrive ישימה כבר כיום, והיא מתוכננת לאפשר השתלבות של טרקטורים אוטונומיים במשקים וציי רכב קיימים; למעט המפעיל – כל יתר המערכות בטרקטורים האוטונומיים אינן שונות מהמוכר.
הקייס האוטונומי מעוצב באופן שאינו מוכר או דומה לטרקטור עדכני, עם דגש על עיצוב מחדש של סביבת המפעיל והקבינה, שכאמור מיותרת כאן. עיצוב זה נועד לרמוז כיצד יכולים להיראות הטרקטורים האוטונומיים בעתיד, שלא מיועדים להכיל כאופציה מפעיל אנושי, אלא יתפקדו כרובוטים לכל דבר. אמנם מדובר בעניין של טעם, אך אין ספק שהמאגנום הזה לא דומה לשום דבר אחר שראינו עד היום בשטח…
"אנו מציעים ללקוחותינו זה מכבר מערכות ניהוג אוטומטי וטלמטיקה מתקדמות עבור הציוד העדכני" אמר במעמד חשיפת אבות הטיפוס אנדראס קלאוזר, נשיא קייס. "הטלמתיקה מאפשרת בקרה מרחוק על הציוד, קבלת נתונים וניתוח מהלכים. באמצעות הטרקטורים האוטונומיים שהצגנו רצינו להראות את הפוטנציאל של כלים אלו לפעול אוטונומית ובשליטה מלאה ומרחוק על ידי לקוחותינו". רוצה לומר שהטכנולוגיה בעצם כבר קיימת, וכאן מוצג לראשונה הפוטנציאל העתידי שלה.
שני הטרקטורים האוטונומיים של ניו הולנד וקייס פועלים על פי אותה הטכנולוגיה והשיטה. ב-CNH פיתחו מערכת בקרה אינטראקטיבית המאפשרת שליטה ובקרה של הטרקטורים באמצעות רישות וסנכרון מערכות הניהוג, הבקרה, הניווט ועוד בינן לבין עצמן. דגש רב הושם על יכולת העברת – ויישום – הוראות מידיות, בהתאם להיזון החוזר מהשטח. לדוגמא: טרקטור העוסק בחריש, למשל, והמערכת מגלה החלקה חריגה, סטייה או כל בעיה אחרת – היא מקבלת את המידע בחלקיק שנייה, מנתחת אותו על סמך מידע נוסף ומשלים המגיע מהטרקטור בשטח, קובעת מהו הפתרון המועדף – ומחזירה הוראות לביצוע לטרקטור. כל זאת מתרחש בשבריר השנייה, ולמעשה מבטיח רצף עבודה יעיל ובתפוקה מרבית. חשוב לציין עוד שלמעט עצירות לתדלוק או לטיפול – מסוגלים הטרקטורים האוטונומיים לעבוד מסביב לשעון. הם לא צריכים עצירת קפה, שתייה או התרעננות…
תחילת העבודה מתחילה עם הטענת מפות ונתוני השטח המיועד לעיבוד למחשב הטרקטור. מערכת ניהול מתקדמת בונה סדר עבודה ודרך פעולה לטרקטור – על סמך צילום הלווין של השטח, סוג העובדה וסוג הציוד. מערכת הניהול מתיימרת להפעיל את הטרקטור באופן היעיל, המיטבי והחסכוני ביותר בהתאם לנסיבות. ב-CNH מדגישים כי הטרקטורים האוטונומיים מותאמים הכי טוב למשימות מונוטוניות, כאמור, בהן הפעולות חוזרות על עצמן, הן אינן מורכבות מדי והחשוב ביותר בהן הוא הדיוק. למשל: דיסוק וקלטור, זריעה, ריסוס וכיסוח. זאת ועוד: מערכת השליטה והבקרה יודעת לשמור בזיכרון רצף פעולות ארוך ומורכב – בהתאם למדדים שהוכנסו בפעם הראשונה שהפעולה בוצעו – ולהשתמש במידע שהצטבר בפעם הבאה שפעולה דומה תידרש, והכל בלחיצת כפתור בשלב התכנון המקדים, בכלל זה נקודות וזמני התדלוק. שני הטרקטורים כוללים מנגנוני בטיחות מתקדמים, העוצרים מידית את פעולת הטרקטור בכל מצב של כניסה של גוף זר אל נתיב הנסיעה, קרבה אל מועדי ריקון מיכל הדלק, הריסוס, המזרעה וכיו"ב, תקלה באחד המנגנונים המכאניים/אלקטרוניים/הידראוליים של הטרקטור ועוד. במקרה של האטה בשל קרבה מסוכנת לגוף זר – שיכול להיות גם כלי חולף או בע"ח – הטרקטור ימשיך בנסיעה כמתוכנן עם עבור הסכנה, באופן אוטומטי.
השאלה המסקרנת בסיפור – מתי נראה משהו דומה המוצע באופן סדרתי – נותרה באוויר. ב-CNH לא מדברים עדיין על מוצר מוגמר או על השלב הבא בפיתוח. אבל, החדשות שנראו במסגרת תערוכת ה-Farm Progres Show העדכנית הן הרבה מעבר לשני אבות-הטיפוס המסקרנים של קייס וניו הולנד. שתי הכותרות שאנחנו הוצאנו מהאירוע הן, הראשונה: הטרקטור האוטונומי הולך ומתקרב. עוד ועוד יצרניות נכנסות לתחום, הנושא מדובר ועולה יותר ויותר וכבר די בטוח שעתיד הטרקטור החקלאי, לפחות בחלקו, יהיה אוטונומי. הכותרת השנייה לוותה בהפתעה המוחלטת מהמהלך של CNH, ועיקרו: קייס וניו הולנד תהיינה שחקניות מובילות ומרכזיות במרוץ החימוש העתידי סביב הטרקטור האוטונומי. השקת שני הכלים המרתקים הללו היתה למעשה עקיפה אלגנטית של המתחרות, בראשן ג'ון דיר שטרם חשפה את תוכנותיה בתחום, ויותר מכל הבהירה את היעדים והמטרות העתידיות של הקונצרן. אנו נמשיך כמובן לעקוב ולעדכן