מירוץ החימוש של CLAAS
קלאאס הגרמנייה משיקה את סדרת הטרקטורים הבכירה שלה – Axion 900 – במהדורה חדשה, משופרת וחזקה יותר. קלאאס הציגה את סדרה Axion 900 לראשונה ב-2011 כמענה לשוק קבלני העיבודים ויתר עבודות החקלאות, כמו גם עבור חקלאים בעלי משקים ושטחים גדולים. הסדרה כללה 5 גרסאות בטווחי הספק שבין 315-405 כ"ס מרביים (320-410 כ"ס עם Peak) שהגיעו ממנוע FPT (פיאט תעשייתי – Fiat Power Train) בנפח 8.7 ליטר.
חלפו אם כן 6 שנים, והגיע הזמן לרענון – בעיקר כאשר מדובר בטרקטור הגדול והחזק של קלאאס הבנוי באופן קונבנציונלי, קרי: גלגלים גדולים מאחור וקטנים יותר מלפנים, עם מרכב קשיח, שאינו פריק; לקלאאס יש בהיצע גם את סדרה Xerion עם 4 גלגלים שווים בגודלם והיגוי כפול, המציע עד למעלה מ-500 כ"ס.
סדרה Axion 900 החדשה ל-2017 לא נראית שונה מהמוכר עד כה; חיצונית קשה להבחין בשינויים כלשהם, לבטח לא מהותיים. אבל, מתחת לפח מדובר בטרקטור שקיבל חידושים ועדכונים כה רבים עד שניתן לטעון כי מדובר בכלי חדש לגמרי. המנוע נותר אמנם אותו המנוע הבסיסי – 6 צילינדרים בנפח 8.7 ליטר של FPT – אבל שינויים, שיפורים ועדכונים רבים שהוכנסו אליו הפכו אותו לחזק יותר, שקט יותר, עובד בסל"ד נמוך יותר – ויחד עם כל אלו – לחסכוני יותר. ההספק המרבי עומד עתה על 325-445 כ"ס, ובכך קופץ טרקטור זה אל פסגת הטרקטורים הקונבנציונליים כיום מבחינת ההספק – למעט הפנד ואריו 1000 החריג בסגמנט זה, עם 500 כ"ס. נציין כי כיום ההספק המרבי המקובל בקטגוריה עומד על 400 כ"ס, +/-, עם טרקטורים דוגמת ג'ון דיר 8400R, מסי פרגוסון MF8740 ו-ואלטרה S394 כאשר כחריג נוסף – והחזק עד כה, למעט הפנד – הוא הטרקטור הקונבנציונלי החזק ביותר של ניו הולנד, ה-T8.435 שמציע ב'פיק' עד 435 כ"ס. נציין עוד את הדויץ-פאהר סדרה 11 שנחשף ברעש גדול כבר ב-2013 עם גרסת קצה שהבטיחה 440 כ"ס מרביים, אך מאז לא קרה הרבה וסדרה זו טרם הגיחה אל אוויר העולם בצורתה הסדרתית.
בקלאאס טוענים כי עם עדכון סדרה Axion 900 הם הצליחו להעמיד על גלגליו את הטרקטור בעל כוח הגרירה הגבוה ביותר בסגמנט, בין היתר הודות לאופי המנוע החדש ומערכת העברת הכוח. כך למשל מוצע מגדש טורבו חדש ובעל זווית משתנה ה"יודע" להתאים את עצמו לכל גובה סל"ד ולכל רמת הספק במהלך העבודה. המגדש החדש, יחד עם מחשב ניהול מנוע חדש ושינויים נוספים הוביילו לכך ש-70% מהמומנט המרבי מתקבלים כבר בסל"ד סרק. בסה"כ מציע המנוע יותר הספק בפחות צריכת דלק בכ-200 סל"ד נמוך יותר בהשוואה למנועי הדגמים היוצאים. במקביל מוצע מומנט הגבוה ב-18% בתנאי מקבילים – נתונים המבטיחים שיפור מהותי בכוח הזמין והמורגש של הטרקטורים החדשים. בין יתר המנגנונים הדואגים לחיסכון בצריכת הדלק נמצאת מערכת המורידה אוטומטית את סל"ד המנוע בסרק מ-800 לכדי 650 לאחר זמן מה שדוושת התאוצה לא מופעלת.
העברת הכוח נעשית באמצעות תיבת CMATIC המוכרת גם מהסדרה היוצאת (גיר רציף), אך לאחר אופטימיזציה וטיפול שורש במטרה להצליח להעביר עוד יותר כוח באופן חלק יותר, וללא 'מכות' או זעזועים מיותרים. תיבה זו מאפשרת מהירויות נסיעה בטווח שבין 0.5-50 קמ"ש.
עיצוב חדש אמנם לא מוצע מבחוץ, אך הקבינה עברה רענון מקיף מבפנים, עם הבטחה להנדסת אנוש משופרת, עוד מרווח, עוד שטחי ותאי אחסון ומסך מרכזי גדול ונגיש מבעבר – 7" או 12", בהתאם לרמת האבזור.
שיווק ומכירות סדרה Axion 900 החדשה של קלאאס יחלו בכל השווקים הרלוונטיים עד לסוף שנה זו. יבואנית קלאאס לארץ היא חברת אגרו תמיר מכפר תבור, אך היא אינה מייבאת את הטרקטורים של קלאאס לארץ, אלא רק קומביינים לתבואות ולירק.