הטרקטור החזק בעולם – 2019
מירוץ החימוש בעולם הטרקטורים אינו נעצר לרגע. לאן הגענו ולאן התעשייה שואפת להגיע? והכי מעניין: מי הכי חזק בשכונה?…
מירוץ החימוש בעולם המיכון החקלאי, בפרט של אגף הטרקטורים בו, נמשך כבר שנים ולא נראית רגיעה באופק. בעולם הציוד הכבד המיועד לעבודה, בתוכו כמובן הטרקטור החקלאי, עוד הספק ועוד כוח היו תמיד פרמטר משמעותי. בתחילה מדובר היה פשוט בכוח, או – בכוח פשוט. קרי: ככל שהטרקטור היה חזק יותר, רצוי גם כבד יותר בכדי שיצליח לתרגם את כוחו ליכולת גרירה, הוא הצליח למשוך ציוד גדול יותר. ציוד גדול יותר – משמע הן ביצוע משימות שלא ניתן היה לבצע קודם לכן כי לא היה את הכלי המתאים למשימה, והן תפוקה גבוהה יותר, מאותן הסיבות. קל להבין זאת אם ניקח מחרשה כדוגמא; אם טרקטור מצליח לגרור מחרשה עם להב אחד, בגודל מסוים ובמהירות מסוימת, הרי ברור שאם נקבל טרקטור חזק בהרבה, שיוכל, למשל, לגרור מחרשת 2 להבים – ועוד במהירות גבוהה יותר, החשבון ברור. אבל זה מתייחס לזמנים פשוטים יותר, עם פחות טכנולוגיה ופחות דרישות מהמיכון החקלאי שלנו. מירוץ החימוש מקבל תפנית בשנים האחרונות, למרות שהעיקרון נותר דומה: עוד ביצועים בפחות זמן – ובפחות כסף.
הטרקטורים החזקים בעולם – 500-550 כ"ס
כרטיס הכניסה אל רשימת הטרקטורים החזקים בעולם לשנת 2019 מתחיל עם 500 כ"ס – החלטה שרירותית שלנו בכדי "לעשות סדר" אך היא ממחישה לאן התפתח התחום בשנים האחרונות; נזכיר כי 500 כ"ס היו בעבר הלא רחוק מדי סך כל הספק הטרקטורים בסככה מכובדת של כל גד"ש… המספר '500' מוכר זה מכבר אצל הטרקטורים הפירקיים הגדולים (כיום מדובר בהספק של הגרסאות הבסיסיות בסגמנט…) אבל בשנים האחרונות הוא "זולג" גם אל תחום הטרקטורים הקונבנציונליים (שלדה קשיחה, היגוי קדמי וגלגלים אחוריים גדולים מהקדמיים), כאשר החלוץ בקטגוריה היה הפנד ואריו 1050 המהפכני – הטרקטור הקונבנציונלי הראשון שהציע יותר מ-500 כ"ס – 517 למען הדיוק (המשווק גם תחת השם 'צ'לנג'ר 1050' בצפון אמריקה). למעשה, מאז השקתו ב-2015 הוא נותר כנציג ה"קונבנציונליים" היחיד עם יותר מ-500 כ"ס – עד עכשיו; לאחרונה סיפרנו לכם על מצטרף מפתיע נוסף לקטגוריה, ה-Belarus 5022 (המיוצר בבלארוס, כפי שקל לנחש) שמנוע הקטרפילר הענק (18.1 ליטר) שהושתל בו מציע 500 כ"ס. בכך הוא הופך לטרקטור הקונבנציונלי השני בחוזקו בעולם. הקונספט של פנד הוא מהפכני ומעניין, ונדמה כי הוא חלק טבעי וצפוי בהליך האבולוציוני של הטרקטורים החקלאיים. הכלים כיום נדרשים לעוד ועוד הספק וביצועים, והיצרניות מנסות להציע אותם בחבילות קטנות וקומפקטיות ככל הניתן. הכל יחסי כמובן, שכן מדובר בטרקטורים ענקיים בכל קנה מידה ביחס למקובל בקטגוריה, אבל ההשוואה צריכה להיעשות מול הכלים הפירקיים הכבדים, השוקלים כמעט פי שניים מטרקטור קונבנציונלי רגיל.
שמועות עקשניות מלמדות כי בקרוב נקבל מתחרות נוספות בסגמנט, קרי: טרקטורים קונבנציונליים עם 500 כ"ס ואף יותר מבית יצרניות נוספות. אותן שמועות מדווחות כי מחליפו של הג'ון דיר מסדרה 8R יציע 500 כ"ס או יותר בגרסת העל שלו. שמועות דומות מתייחסות לואלטרה, מסי פרגוסון, קלאאס וקייס. יש מצב בהחלט שרשימה זו תיראה אחרת לגמרי בסיום השנה הבאה. כל נתוני ההספק בכתבה זו מתייחסים להספקי השיא, או ה'פיק' של המנועים. הטרקטורים מופיעים בסדר יורד – מה"חלש" אל החזק.
הכוח מדבר…
מירוץ החימוש בעולם הטרקטורים כיום אינו משוחרר רסן, והוא מתנהל תחת מגבלות קשות; אין בעיה עקרונית לשתול בתוך טרקטור גדול מנועים עם הספקים על גבול הדמיוניים. יש כיום מנועי דיזל – לעיתים אף גרסאות של מנועים המוכרים מעולם המיכון החקלאי – שמסוגלים להציע הספקים אדירים, ודי להביט במיכון החקלאי החזק ביותר – הקומביינים לירק, בכדי להבין את הפוטנציאל. נזכיר כי הספקים הנעים סביב ל-1,000 כ"ס מאפיינים את הגרסאות החזקות יותר מבין הקומביינים לירק, ונציין את החזק מכולם – ה-Big X 1100 של קרונה הגרמנייה – שמנועו מייצר 1,078 כ"ס. זהו שיא הספק בעולם המיכון החקלאי בכלל.
אבל, כאן מתברר הקונפליקט; בעולם הטרקטורים עוד הספק דורש לרוב עוד משקל, וכפועל יוצא – עוד גודל. לייצר המון הספק זה אפשרי, כאמור, אבל הבעיה היא להורידו אל הקרקע ביעילות ולייצר כוח גרירה מקסימלי. ואם בכדי לייצר עוד אחיזה יעילה בכדי לנצל את הספק המנוע דרוש עוד משקל – הרי שהגולם קם על יוצרו; בציוד חקלאי יש תמיד את המאבק בין המשקל הגבוה הדרוש לייצור אחיזה של הצמיגים/זחלים עם הקרקע, לבין הצורך למזער את נזקי דחיסת הקרקע כתוצאה מכך. אז נכון שכיום טכנולוגיית הצמיגים היא מרשימה ביותר (בעיקר צמיגי ה"ציפה" המסוגלים לעבוד בעומסים קיצוניים גם בלחץ אוויר נמוך במיוחד) ועוד ועוד מערכות זחלים נכנסות לשוק, אבל עדיין אין בכוחם למנוע לחלוטין את נזקי הידוק הקרקע, בעיקר כאשר משקל הטרקטורים ברוטו מטפס; אסור לשכוח שרבות ממשימות הטרקטורים הגדולים כוללות – מעבר לגרירה – גם נשיאת ציוד כבד, לעיתים הן מלפנים והן מאחור. איך שלא מסתכלים על זה – זה המון משקל. במקביל להעלאת היכולות של הטרקטורים, התפתח גם הציוד. הציוד הנגרר והנישא כיום באמצעות טרקטור מודרני הופך יותר ויותר לעתיר יכולות וביצועים, ומן הסתם "דורש" את ההספק שלו בכדי לפעול כראוי. אבל הוא גם שוקל… זאת ועוד: כיום הטרקטורים המודרניים נדרשים לא פעם לבצע 2 משימות (ויותר) בכל מהלך, וזאת במטרה למקסם את יעילות ותפוקת העבודה. הנוסחה כיום, אם כן, היא פשוטה – כמה שיותר הספק במינימום משקל, כאשר המנועים נדרשים לתחכום רב במטרה להציע תפוקות מרביות במינימום עלות. הכוונה ברורה, והדרך לשם עקבית ובמגמת עלייה מתמדת.
הטרקטורים החזקים בעולם – 550 כ"ס וצפונה
אצל החזקים באמת חלו אי אלו שינויים בדירוג ביחס לדירוג הטרקטורים החזקים ביותר לשנת 2018, כאשר רוב השינויים נובעים מעדכוני הדגמים ושיפור המנועים. כפי שתראו – כל הטרקטורים בקבוצת ההספק העליונה הים עדיין פירקיים – תצורה שמזה עשרות שנים מתבררת כיעילה ביותר למטרות גרירה. בכלים אלו חלוקת המשקל בין לפני לאחור היא אופטימלית, והם מתוכננים למטרה אחת עיקרית: יכולת גרירה מקסימלית. כיום ברור כי ככל שטרקטור יצליח לבצע יותר עבודה בפס אחד – הוא יעיל יותר, והטרקטור שיעשה זאת הכי מהר – ותך צריכת הכי פחות דלק, הוא גם המשתלם ביותר. המלחמה והתחרות כיום היא על כל סמ"ק דלק שנחסך, כל קמ"ש יותר במהירות הגרירה, כל ק"ג פחות במשקל המהדק את הקרקע, כל מ"מ פחות בלאי בצמיגים – ואלו מתווספים אל עלויות הרכישה והתחזוקה. כמובן שלא הטרקטור החזק ביותר הוא דווקא היעיל ביותר, בטח שלא כתנאי, אבל לא יעזור – תמיד מסקרן לדעת "למי יש את הכי גדול"… גם עבור החקלאים. אז הנה המשך רשימת הטרקטורים החזקים בייצור כיום. ספויילר: אלוף העולם שומר על כתרו…