הטרקטור החשמלי של פנד – דור שני
פנד ממשיכה עם פיתוח ובחינת הטרקטור הכל-חשמלי מתוצרתה, בתקווה להשלים את כל הבדיקות והבחינות תוך שנה ולהתחיל במכירות
פנד (Fendt) משיקה מעל לבימות התערוכה החקלאית "אגריטכניקה 2019' שנערכה זה עתה בגרמניה את הדור השני של הטררקטור הכל-חשמלי שלה – הפנד e100 Vario. הטרקטור הקומפקטי והצר המונע חשמל בלבד נחשף לראשונה לפני שנתיים, במסגרת תערוכת אגריטכניקה של 2017, ומאז הוא נחשב לטרקטור החשמלי הראשון הסדרתי; נציין שמאז השקתו נמסר הטרקטור ללקוחות נבחרים בלבד, אך לשימוש מלא ואינטנסיבי – בתוך כך לכמה רשויות מוניציפליות בגרמניה – וזאת במטרה לעבור יחד איתם את תקופת ה'הרצה' בה התגלו בעיות, טופלו 'באגים' שונים ונאספו ביקורות מצד המפעילים במטרה להגיע לכדי הבשלה מלאה לקראת הייצור הסדרתי המלא והשיווק החופשי בשוק. בתקופה זו הופעלו כמה וכמה טרקטורים מדגם זה במשימות שדה מגוונות בחקלאות, כמו גם במגוון משימות בשירות המוניציפלי, בכללן עבודות עם מטאטא כביש בקיץ ופינוי שלג בחורף.
אז אם חשבתם לרוץ ולרכוש Fendt e100 Vario בסוכנות פנד הקרובה לביתכם – אל תמהרו; טרקטור פנד החשמלי מושק אמנם כבר בדור השני שלו, לאחר אינספור שדרוגים ושיפורים קטנים, אבל הוא ממשיך לעוד שנה לפחות של ניסויים ובחינות עם לקוחות שנבחרו לשם כך, במטרה להקציע ולשפר עוד יותר את המוצר. בפנד שואפים כמובן לצאת לשוק עם מוצר מוגמר, לאחר שעבר את כל הבחינות והבדיקות האפשריות ובתנאים המגוונים והקשים ביותר.
במהדורה העדכנית ביותר של ה-e100 Vario לא בוצעו שינויים עיצוביים חיצוניים, למעט עדכונים מינוריים פה ושם המתייחסים לגימור ולמיקום שקע ההטענה והיציאות ההידראוליות מאחור. מערכת ההטענה היא חדשה ומציעה אפשרויות הטענה מגוונות והטענה מהירה יותר. למרות העלייה ב'גודל' המצברים, עדיין נדרשות פחות מחמש שעות לטעינה מלאה.
בפנד לא מזכירים את המפרט הטכני או הביצועים של ה-Fendt e100 Vario החדש ל-2019, אך ניתן להעריך כי מדובר בביצועים אשר לכל הפחות משתווים לאלו עימם הוצג הדור הראשון של הטרקטור לפני שנתיים: מנוע המייצר 50 קילו-ואט (כ-68 כ"ס), עם אפשרות ל'פיק' רגעי המגיע עד לכדי 150 (!) קילו-ואט (כ-205 כ"ס!), וזמן עבודה ממוצע של 5 שעות לאחר טעינה מלאה. ידוע הוא כי במהלך השנתיים האחרונות, במסגרת הבחינה והניסויים שטרקטור זה עבר, נבחנו גם מערכות חשמליות נוספות, בכלל זה המנוע, יחידת המצברים ומערכת הטעינה. הבחינות בוצעו הן בשדה בתנאי אמת, והן במעבדות פנד. עוד חדשה בטרקטור זה היא מערכת צינון וחימום מצברים, המאפשרת טמפרטורות עבודה בטוחות גם בתנאי חום וקור קיצוניים, והמחוברת למערכת המיזוג הפועלת באותו האופן בקבינה, לטובת המפעיל.
בפנד מדגישים את אינטנסיביות העבודה כפי שהטרקטור החשמלי החדש חווה, מגוון השימושים והעובדה שכל הציוד עמו עבד הטרקטור היה ציוד סטנדרטי – נגרר או המפעל על ידי ה-PTO או היציאות ההידראוליות – כמו טרקטור קונבנציונלי. נתון זה חשוב מן הסתם לקראת ההשקה העתידית, שכן נכון להיום עוד אין ציוד חשמלי זמין ותחרותי של מיכון חקלאי המופעל על ידי טרקטורים.
למרות שאין בשורות חדשות רבות עם השקת הדור השני של הפנד החשמלי, אולי דווקא בשל כך נראה כי הטרקטור המעניין הזה מתקרב לבשלות מכאנית ושיווקית, וייתכן שאכן בפנד יצליחו לעמוד ביעד המקורי שלהם, ולהגיע לכדי השקה מלאה וסדרתית של ה-e100 Vario עוד במהלך 2020.
פנד מיובא לארץ על ידי חברת אגרו תמיר מכפר תבור.