קומביין-העל של ג'ון דיר
גם לאחר חשיפת הקומביין החדש של ג'ון דיר נותר עדיין רב הנסתר על הגלוי. מה עומד מאחורי ההשקה החפוזה?
ג'ון דיר חושפת במסגרת תערוכת 'אגריטכניקה 2019' קומביין חדש, הגדול אי פעם מתוצרת החברה, בשם X9. עוד בטרם החשיפה פורסמו במהלך החודשים האחרונים רמזים ושמועות מצד העיתונות הרלוונטית, מאחר ומן הסתם מדובר בידיעה מסקרנת; לא בכל יום משיק יצרן המיכון החקלאי הגדול בעולם קומביין חדש לגמרי, ובפרט כאשר מדובר בגדול ובחזק אי פעם מתוצרתו. על פי הצהרות ג'ון דיר זהו הקומביין הרחב ביותר עד כה מבית המותג, עם רוחב חיצוני – ללא השולחן – של קצת מתחת ל-3.5 מטרים. זהו גם הקומביין היחיד והראשון של ג'ון דיר המצויד במערכת דייש בעלת שני רוטורים, ולהדגשת גודלו וביצועיו הוא הוצג מעל לבימות התערוכה עם שולחן חדש לגמרי שפותח במיוחד עבורו, ברוחב עבודה של כמעט 14 מטרים. מה עוד חשוב לציין? בג'ון דיר מבטיחים ביצועים מרשימים, בראשן תפוקה של עד 100 טון/שעה ופחת של פחות מ-1.0%. עוד מודגש שה-X9 יהיה חזק משמעותית מהג'ון דיר S790 שמנועו מציע 543 כ"ס. וזהו, בעצם…
בולטים, אם כן, הפרטים החסרים יותר מאלו שפורסמו; לא פורסמה תמונה של הקבינה מבפנים, כמו כן כל מידע על סביבת המפעיל – האם חדשה או מוכרת מסדרות אחרות. לא פורסם כל מפרט טכני, סוגי מנועים והספקים, ואף לא האם מדובר בדגם אחד או ש-X9 מסמל סדרה חדשה שתכלול כמה גרסאות. בתוך כך גם לא דווחנו על הטכנולוגיה המתקדמת והמערכות הכלולות במכונה החדשה.
השקת קומביין העל החדש של ג'ון דיר מעלה תהיות אם לא בוצע כאן מהלך מהיר מדי ואולי אף מוקדם יתר על המידה. מדובר הרי בקומביין חשוב, אולי החשוב ביותר מבית היצרנית בשנים האחרונות, כלי המתיימר להציע רמות ביצוע ותפוקה חדשות וברור שהוא נועד להוות את האלטרנטיבה הירוקה לכלים החדשים ורבי העוצמה בסגמנט שצצו לאחרונה, בראשם הפנד/מסי פרגוסון IDEAL והלקסיון החדש של קלאאס – הקומביינים הקובעים כיום את הסטנדרט בתחום. בג'ון דיר ציינו כי רק בקיץ 2020 יסופקו כלים ראשונים למספר לקוחות מצומצם, כחלק מהליך הפיתוח והבחינה, כאשר בשלב זה לא פורסם תאריך תחילת השיווק הסדרתי, כאשר ניתן לנחש שזה לא יקרא לפני עונה 2021. זה לא מעט זמן קדימה, אבל די והותר זמן עבור לקוחות לחכות קצת עם קבלת ההחלטה לגבי הקומביין הבא שלהם – וזה בדיוק מה שרוצים בג'ון דיר.
יצויין כי בעוד שבאירופה – כולל באתר היצרנית – מופיע הקומביין החדש בהרחבה עם תמונות ואף סרטונים (אבל, כאמור, ללא כל פרסום מפרט טכני, נתונים וביצועים) בצפון אמריקה אזכור הדגם החדש הוא צנוע יותר וכולל עוד פחות פרטים מבאירופה. הסיבה לכך היא ככל הנראה תכנונו והתאמתו של ה-X9 המיועד בראש ובראשונה לסטנדרטים האירופאים הגוברים והעולים בתחום, ומן הסתם הוא מיועד בראש ובראשונה לשווקי אירופה. קומביין זה מיועד, מן הסתם, לעבודות בקנה מידה גדול ובעצימות מלאה.
כאמור, בשלב זה עוד לא ברור מתי יוחל במכירות של הקומביין החדש; עד שזה יקרה – ככל הנראה לא לפני 2021 – מן הסתם גם ייחשפו הפרטים הטכניים החסרים.